Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

سوره حمد و درس کار و فناوری پایه ششم

سوره حمد و درس کار و فناوری پایه ششم

علاوه بر همه فعالیت‌ها و موقعیت‌هایی که می‌توانیم به واسطه آنها دانش‌آموزان را متوجه مفهوم سوره حمد نماییم، محتوای کتاب‌های درسی هم می‌توانند بستر خوبی برای این امر باشند. هر جای کتاب‌ها که بحث مشارکت در انجام کارهای خوب مطرح باشد، می‌توانیم به سوره مبارکه حمد اشاره کنیم. 

1.       در صفحه ۲ می­ توانیم ضمن آشنایی دانش ­آموزان با رایانه، از آن به عنوان وسیله ه­ای که با در کنار هم قرار گرفتن چندین جزء، بدون اشکال و به زیباترین حالت کارهای مهمی را انجام می­ دهد، یاد کنیم تا به این واسطه مفاهیم سوره حمد برای دانش­ آموزان یادآوری شود.

 

2.        در صفحه ۲۷، می­ توانیم برای تشویق دانش­ آموزان به انجام کارهای زیبای جمعی، از آنها بخواهیم که محصولات خود را آماده کرده و با هم به مراکز خیریه اهدا کنند و یا با برگزاری بازارچه خیریه آنها را بفروش برسانند و درآمد حاصل از جمع را صرف امور خیریه کنند تا اینگونه، تاثیر انفاق دسته جمعی را ببینند و نیز به مفاهیم سوره حمد جامع عمل بپوشانند.

 

3.       در فعالیت کلاسی صفحه ۴۱، می­ توانیم برنامه واژه پرداز را به یک گروه تشبیه کنیم که برای اینکه خطی زیبا را به نمایش بگذارند، چندین جزء، مثل: نوع قلم، سایز و رنگ باید به خوبی و با تناسب در کنار هم قرار بگیرند. پیشنهاد می­ شود در ادامه برای مرور سوره حمد از دانش ­آموزان بخواهیم که برای انجام فعالیت کلاسی، سوره حمد را در برنامه واژه پرداز بنویسند.

 

4.       در صفحه ۶5 که قرار است دانش ­آموزان یک زنجیر بسازند، خوب است اینطور توضیح دهیم که زنجیر نمونه ­ای گویا از کنار هم قرارگیری اجزا برای خلق اثری زیباست. در ادامه برای یادآوری سوره حمد بیان کنیم ما نیز اگر در کنار هم قرار بگیریم می‌توانیم کارهای زیباتر و موثرتری را به نمایش بگذاریم در صورتی که اگر تنها باشیم چنین تاثیری نخواهد داشت.

 

5.       در صفحه ۹۰، خوب است برای اینکه به کمک یک کار عملی بتوانیم هدف سوره حمد را برای دانش‌آموزان ملموس­تر کنیم، آنها را در گروه های چند نفره برای درست کردن سالاد قرار دهیم، آنگاه خواهند دید که وقتی ایده چند نفر در کاری مورد استفاده قرار بگیرد نتیجه آن زیباتر خواهد بود.