Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

سوره حمد و درس تفکر و پژوهش پایه ششم

سوره حمد و درس تفکر و پژوهش پایه ششم

علاوه بر همه فعالیت‌ها و موقعیت‌هایی که می‌توانیم به واسطه آنها دانش‌آموزان را متوجه مفهوم سوره حمد نماییم، محتوای کتاب‌های درسی هم می‌توانند بستر خوبی برای این امر باشند. هر جای کتاب‌ها که بحث مشارکت در انجام کارهای خوب مطرح باشد، می‌توانیم به سوره مبارکه حمد اشاره کنیم. 

1.       با مطالعه کادر صفحه ۳۰، می­ توانیم برای یادآوری سوره حمد به دانش ­آموزان بگوییم اگر برای انجام یک کار زیبا چند نفر در کنار هم باشند، از ایده ­ها و اندیشه­ های مختلفی بهره خواهند برد، به همین دلیل عملی که انجام می‌دهند نتیجه تحسین برانگیزتر و تاثیر گذارتر از زمانی خواهد بود که بصورت فردی عمل کنند.

 

2.        در صفحه ۳۸، خوب است مفهوم سوره حمد را اینگونه توضیح دهیم که برای جمع‌آوری اطلاعات اگر یک گروه باشیم، می‌توانیم در زمان کمتر اطلاعات بیشتری به دست آوریم، آنگاه نتیجه کار زیباتر و دقیق­تر خواهد بود.

 

3.       در صفحه ۶۸ می­ توانیم حین گفتگو راجع به فیلم لی لی حوضک و برای اینکه سوره حمد را به دانش ­آموزان یادآوری کنیم، اینطور توضیح دهیم که همکاری جمعی باعث می شود یکسری کارهای زیبا مثل کمک به دیگران اثر بخش و تحسین برانگیز بشود در صورتی که تلاش فردی ممکن است چنین نتیجه ­ای نداشته باشد.

 

4.       در گفتگو کنید صفحه ۷۵ که در مورد بازی پلنگ ­ها و گوزن­ ها صورت می ­گیرد، خوب است به منظور مرور سوره حمد، این نکته را هم یادآوری کنیم که اگر گوزن ­ها در کنار گروه­شان بمانند، می ­توانند پلنگ­ را شکست داده و خود را حفظ کنند در صورتی که اگر پراکنده باشند تلاش­شان به نتیجه نخواهد رسید، درست مانند انجام کارهای زیبایی که بصورت دسته جمعی اثر تحسین برانگیزی خواهند گذاشت.

5.       در گفتگو کنید صفحه ۸1، از دانش­ آموزان خواسته شده که موقعیت خود را نسبت به منظومه شمسی و کهکشان راه شیری مجسم کنند. می ­توانیم در صورت امکان فیلم یا تصویری از این دو را به دانش آموزان نشان دهیم و زیبایی ستارگان و سیارات را در کنار هم برای ایشان به نمایش بگذاریم تا اینگونه یکی از اهداف سوره حمد که دیدن زیبایی­های حاصل از تشکیل جمع است را برایشان ملموس­تر کرده باشیم.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

× برای درج دیدگاه باید وارد شوید