Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

سوره حمد و درس مطالعات اجتماعی پایه ششم

سوره حمد و درس مطالعات اجتماعی پایه ششم

علاوه بر همه فعالیت‌ها و موقعیت‌هایی که می‌توانیم به واسطه آنها دانش‌آموزان را متوجه مفهوم سوره حمد نماییم، محتوای کتاب‌های درسی هم می‌توانند بستر خوبی برای این امر باشند. هر جای کتاب‌ها که بحث مشارکت در انجام کارهای خوب مطرح باشد، می‌توانیم به سوره مبارکه حمد اشاره کنیم. 

1.       فعالیت 3 و4 صفحه ۱۱، می‌توانیم در این صفحه به منظور مرور سوره حمد، یکی از دلایل انتخاب دوست خوب را همراه شدن برای انجام کارهای زیبا عنوان کنیم و اینکه هرچه رفتار دوست ما به توصیه پیشوایان دینی نزدیک‌تر باشد، کارهای جمعی زیباتری را می‌توانیم انجام دهیم.

 

2.        با انجام فعالیت صفحه ۲۴، می توانیم ­دانش­ آموزان را متوجه این موضوع کنیم که مجموعه عوامل طبیعی مثل خاک، آب، هوا و عوامل انسانی می ­توانند به عنوان یک گروه در نظر گرفته شوند که وقتی به درستی در کنار هم قرار می‌گیرند یک زمین کشاورزی زیبا و پر محصول حاصل می‌شود. سپس به منظور مرور سوره حمد اینطور ادامه دهیم که انسان­ها نیز اگر برای انجام کارهای زیبا با هم جمع شوند و یک گروه خوب را تشکیل دهند می­توانند کارهای زیبای فوق ‌العاده‌ای را به انجام برسانند.

 

3.       در انتهای صفحه ۴۵ و پس از مطالعه بخش شکوفایی علوم و فنون، می ­توانیم جهت یادآوری سوره حمد، راجع به این موضوع با دانش ­آموزان صحبت کنیم که گرد هم آمدن ملّت­ های مختلف با فرهنگ ­ها و آداب و رسوم متفاوت حول محور اسلام و انجام کارهای زیبا توسط آنها موجب شد که مسلمانان بتوانند مراکز بسیار ارزشمند علمی را در سطح دنیا ایجاد کنند. بنابراین آنها هم می توانند برای انجام کارهای زیبا در کنار هم قرار گرفته و با هم کارهای جمعی زیبا و فوق العاده ای را به نمایش بگذارند.

 

4.       در صفحه ۶۸، حین انجام فعالیت های 3 و 4 که در مورد اهمیت ارتباط با خداوند از طریق نماز، دعا و تلاوت قرآن و همچنین دانستن قدر فرصت ­های زندگی است، می­ توانیم دانش ­آموزان را به تشکیل جمع ­هایی برای برگزاری نماز جماعت، خواندن دعا و تلاوت قرآن در مدرسه تشویق بکنیم.

 

5.       در صفحه ۸۱ خوب است جهت مرور سوره حمد این موضوع را با دانش ­آموزان عنوان کنیم که، همانطور که در یک کارگاه خیاطی برای اینکه به نتیجه مورد نظر که تهیه یک لباس زیبا است، برسند چندین نفر باید در کنار هم کار کنند، آنها نیز برای اینکه هر کار زیبا را به بهترین شکل به پایان برسانند، باید دور هم جمع شده و برای آن تلاش کنند.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

× برای درج دیدگاه باید وارد شوید