Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

سوره ناس و درس فارسی پایه سوم

سوره ناس و درس فارسی پایه سوم

علاوه بر همه فعالیت‌ها و موقعیت‌هایی که می‌توانیم به واسطه آنها دانش‌آموزان را متوجه مفهوم سوره ناس نماییم، محتوای کتاب‌های درسی هم می‌توانند بستر خوبی برای این امر باشند. هر جای کتاب‌ها که بحث مشارکت در انجام کارهای خوب مطرح باشد، می‌توانیم به سوره مبارکه ناس اشاره کنیم. 

1.  در صفحه­ ۲۰ درس زنگ ورزش، معلم از بچه­ ها می­ خواهد که یک ورزش مورد علاقه‌شان را از بین انواع ورزش ­ها انتخاب کنند و آن را آموزش ببینند و تمرین کنند. میتوانیم برای یادآوری سوره­ ناس به دانش­ آموزان بگوییم که این انتخاب مثل انتخاب بین چندین کار خوب می­ ماند؛ ما نمی ­توانیم تمام ورزش­ ها را یاد بگیریم و در آنها بهترین بشویم با اینکه همه­ آنها برای سلامتی مفید هستند؛ همچنان که نمی­ توانیم چندین کار خوب را با هم انجام بدهیم و باید مناسب­ترین آنها را انتخاب کنیم.

2.     در تصاویر نگاه کن و بگو صفحه­ ۳۳، خانواده ­ای را مشاهده می­کنیم که برای تفریح به طبیعت آمده­ اند اما ترجیح دادند که اول زباله­ ها را جمع آوری کنند و بعد به تفریح بپردازند. شرح دادن این تصاویر برای دانش ­آموزان می­ تواند یادآور مفهوم سوره­ مبارکه­ ناس باشد.

فارسی سوم-۳۳

3.     در صفحه­ ۵۰ درس فداکاران، نام کسانی برده شده ­است که برای نجات جان دیگران یا کمک به هم‌نوعان خود، انتخاب کردند که جان خود را به خطر اندازند. فضای این درس بسیار به فضای سوره­ مبارکه­ ناس نزدیک است و می­ تواند بهانه­ ای برای قرائت این سوره باشد. 

4.     در صفحه­ ۶7، ماجرای حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها است که بین پیراهن نو که قرار بود برای مراسم عروسی به تن کنند و یک پیراهن ساده، پیراهن نو را انتخاب کردند و به زن فقیر دادند؛ زیرا می­ خواستند انفاق را به بهترین شکل ممکن انجام بدهند. داستان دختر پیامبر صلی‌الله‌علیه‌واله بهانه­ زیبایی برای یادآوری مفهوم سوره­ مبارکه­ ناس به دانش­ آموزان است.

5.     در داستان صفحه­ ۷۶، حسن تصمیم می ­گیرد ماهی­ ها را از تنگ کوچک به حوض مسجد بیندازد تا آنها راحت­تر و آزادتر شنا کنند. می­ توانیم بعد از گفتگو راجع به این تصمیم خوب، سوره مبارکه­ ناس را هم‌خوانی کنیم.

 

6.     در صفحه­ ۱۰۳ نام شهدای خلبانی آورده شده که برای دفاع از خاک میهنشان، جنگیدن در مقابل دشمن را به جای راحت‌طلبی انتخاب کردند. خوب است به واسطه یادآوری شهدا مفهوم سوره­ مبارکه­ ناس را نیز مرور کنیم.

 

7.     در حکایت صفحه­ ۱۲۷، مرد صاحبخانه تصمیم می­گیرد برای اینکه مشکلش راحت‌تر و سریع‌تر با مرد غاصب حل شود، نزد حاکم برود. می­ توانیم پس از خواندن حکایت به دانش­ آموزان بگوییم که او بین اینکه خودش با مرد غاصب کلنجار برود یا از حاکم کمک بخواهد، راه بهتر را انتخاب کرد تا به این واسطه سوره­ ناس را نیز یادآوری کرده باشیم.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

× برای درج دیدگاه باید وارد شوید