Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

سوره فلق و درس آموزش قرآن پایه ششم

سوره فلق و درس آموزش قرآن پایه ششم

علاوه بر همه فعالیت‌ها و موقعیت‌هایی که می‌توانیم به واسطه آنها دانش‌آموزان را متوجه مفهوم سوره فلق نماییم، محتوای کتاب‌های درسی هم می‌توانند بستر خوبی برای این امر باشند. هر جای کتاب‌ها که بحث مشارکت در انجام کارهای خوب مطرح باشد، می‌توانیم به سوره مبارکه فلق اشاره کنیم. 

1.     مواردی که در جدول صفحه­ ۲۷ عنوان شده ­اند، مسائلی هستند که می ­توانیم دانش­ آموزان را برای تشکیل گروه به منظور حل آنها در کلاس یا مدرسه تشویق کنیم. مانند: جلوگیری از اسراف، حفظ پاکیزگی، ترویج امانتداری.

2.     پس از خواندن آیه ۱۹ صفحه ۳۰، می­ توانیم از انفاق به عنوان راه ی برای حل مشکل فقیران و نیازمندان جامعه نام ببریم. همچنین می­ توانیم از دانش ­آموزان بخواهیم که راهکارهای خود را برای حل این مسئله ارائه بدهند.

قران_ششم-۳۰

3.     در فعالیت 3 صفحه­ ۳۵ حدیثی از پیامبر صلی‌الله‌ علیه‌ و آله بیان شده ­است. می­توانیم به واسطه­ خواندن این حدیث، راجع به اهمیت نگهداشتن زبان در جلوگیری از بروز مشکلات با دانش ­آموزان گفتگو کنیم و از آنها بخواهیم خاطرات خود را از مواقعی که با نگهداشتن زبان توانسته­­ اند جلوی بروز مشکلات را بگیرند، تعریف کنند.

4.     در صفحه ۴۱، می ­توانیم پس از خواندن پیام قرآنی و توجه به تصویر ذیل آن، از دانش­آموزان بخواهیم راجع به مشکلاتی که بی برنامه بودن ایجاد می­ کند صحبت کنند و برای حل آن پیشنهاداتی ارائه بدهند. سپس با خواندن سوره­ فلق مفاهیم آن را یادآوری کنیم.

5.     آیات صفحه­ ۵۷ انسان را به توجه به اطراف خود دعوت می­کند. می­ توانیم با دانش ­آموزان راجع به این موضوع گفتگو کنیم که دقت نکردن در دنیا و انسان­ های اطراف یکی از دلایل ایجاد مشکلات و یا پیدا نکردن راه حل مناسب برای مشکلات است. همچنین می­ توانیم از دانش­ آموزان بخواهیم که با دقت کردن به اطراف خود بگویند چه مشکلاتی را می­ شناسند که با کمک جمع می­ توانند آنها را حل کنند.

6.     در صفحه­ ۷۹ داستان حل مشکل یک قوم به واسطه­ فکر و علم مردی خداپرست بیان شده است. می­ توانیم پس از خواندن این داستان به منظور یادآوری مفاهیم سوره­ فلق آن را با دانش­ آموزان همخوانی کنیم.

7.     با خواندن پیام قرآنی صفحه­ ۹۰ و متن ذیل آن می­ توانیم توجه دانش ­آموزان را به این موضوع جلب کنیم که دوستی با دشمنان خدا و پیامبر مشکلات بسیاری برای انسان به وجود می­ آورد و بالعکس دوری از آنها راه حل بسیاری از مشکلات ما است.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

× برای درج دیدگاه باید وارد شوید