Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

سوره فلق و درس ریاضی پایه سوم

سوره فلق و درس ریاضی پایه سوم

علاوه بر همه فعالیت‌ها و موقعیت‌هایی که می‌توانیم به واسطه آنها دانش‌آموزان را متوجه مفهوم سوره فلق نماییم، محتوای کتاب‌های درسی هم می‌توانند بستر خوبی برای این امر باشند. هر جای کتاب‌ها که بحث مشارکت در انجام کارهای خوب مطرح باشد، می‌توانیم به سوره مبارکه فلق اشاره کنیم. 

1.     در صفحه­ ۹ تمرین شماره 3، در مورد حل مشکل مغازه‌داری است که می ­خواهد بداند سودش از فروش بیسکوئیت چقدر خواهد بود. راه حل چنین مسائلی استفاده از روش الگویابی است. حل این مسئله بستر مناسبی برای همخوانی سوره مبارکه­ فلق است.

2.     در کار دستی بساز صفحه­ ۳۷ دانش­ آموزان با مشکل مقایسه­ جرم دو چیز مواجه می­شوند که با راهنمایی معلم و ساختن ترازوی دو کفه باید آن را حل کنند. می­ توانیم به دنبال حل این مشکل، سوره­ فلق را با دانش ­آموزان هم‌خوانی کنیم.

3.     در صفحه ­۴۹ بخش انجام بده، دانش ­آموزان باید دایره‌ای بزرگ را در حیاط و به کمک طناب رسم کنند. زمانی که دانش ­آموزان برای حل این مسئله تلاشی می­ کنند، بهترین فرصت برای یادآوری سوره مبارکه­ فلق است.

4.     در تمرین دوم صفحه­ ۷۲، جدولی رسم شده که بهترین روش برای حفظ جدول ضرب و در واقع راه حلی برای مشکل حفظ نمودن جدول ضرب برای دانش‌آموزان است. استفاده از این جدول بهانه­ خوبی برای مرور سوره مبارکه­ فلق است.

5.     در تمرین 6 صفحه­ ۷۷، دانش­ آموزان با موقعیتی مواجه هستند که اتوبوسی خراب شده و مسافران می‌خواهند با تاکسی به مقصد خود برسند. روشی که برای حل این مسئله استفاده می­ شود (یعنی تقسیم) نمونه‌ای از راه حل برای حل یک مشکل است.

6.     در تمرین سوم صفحه ۸۷ دانش­ آموزان باید محاسبه کنند که چقدر نرده برای دور تا دور یک مزرعه لازم است و برای حل این مسئله لازم است محیط مزرعه را بدست بیاورند. می­ توانیم به دانش­ آموزان بگوییم این هم مثالی از یک مشکل و راه حل آن است که می­ توانند در موارد مشابه از آن استفاده کنند.

7.     در سوال ۴ صفحه ۹۸ دانش­ آموزان با راه حلی برای شمارش آراء آشنا می­ شوند. بنابراین می­ توانیم پس از حل این تمرین مفهوم سوره­ فلق را به دانش ­آموزان یادآوری کنیم.

8.     در تمرین 6 صفحه­ ۱۳۸، محسن می­ خواهد بداند که بزهای او در سه روز چند کیلو شیر می­ دهند. توجه به اینکه استفاده از عمل ضرب راه حل خوبی برای اینگونه موقعیت‌هاست، می­ تواند بستر مناسبی برای مرور سوره­ فلق باشد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

× برای درج دیدگاه باید وارد شوید