Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

سوره فلق و درس هدیه‌های آسمان پایه سوم

سوره فلق و درس هدیه‌های آسمان پایه سوم

علاوه بر همه فعالیت‌ها و موقعیت‌هایی که می‌توانیم به واسطه آنها دانش‌آموزان را متوجه مفهوم سوره فلق نماییم، محتوای کتاب‌های درسی هم می‌توانند بستر خوبی برای این امر باشند. هر جای کتاب‌ها که بحث مشارکت در انجام کارهای خوب مطرح باشد، می‌توانیم به سوره مبارکه فلق اشاره کنیم. 

1.       در بازی کنیم، فکر کنیم صفحه 4، دانش ­آموزان باید خود را در موقعیت های گوناگون که از نعمت­ های مختلف مثل چشم و انگشتان بی بهره‌اند قرار بدهند. گفتگو راجع به اینکه انسان در این مواقع چگونه مشکل خود را حل ­کند بهانه­ خوبی برای مرور مفهوم سوره مبارکه­ فلق می­باشد.

 

2.       در صفحه­ ۱۸ داستان حضرت ابراهیم را که برای اثبات حقانیت پروردگار در مقابل نمرود ایستادگی کرد، مطالعه می­کنیم. نحوه برخورد پیامبر با این مشکل مفهوم سوره­ فلق را به دانش­ آموزان یادآوری می­کند.

 

3.       در ابتدای صفحه­ ۳۳ آیه­ “صبور باشید، که خدا با صابران است” را می­بینیم. نمونه‌ای از تعبیر این آیه حضرت زینب سلام‌الله‌علیها است که در انتهای صفحه در مورد ایشان گفت و گو می­کنیم. داستان حضرت زینب و صبر ایشان در هنگام مواجهه با مشکلات و سختی‌ها، برای دانش ­آموزان یادآور مفهوم سوره مبارکه­ فلق است.

 

4.       در صفحه­ ۵۲ درباره ماه رمضان و راه حل مشکل کسانی که توانایی گرفتن روزه در این ماه را ندارند، صحبت شده است. می­توانیم پس از بیان این موضوع سوره­ فلق را با دانش آموزان هم خوانی کنیم.

 

5.       در گفتگو کنیم صفحه­ ۷۰، مبحث محرم و نامحرم بیان شده و از دانش­ آموزان خواسته شده که بگویند در صورت حضور در یک مهمانی چطور دستورات الهی را رعایت خواهند کرد. پس از گفتگو راجع به حل این مسئله می­توانیم همه با هم سوره­ مبارکه­ فلق را بخوانیم.

 

6.       حل کردن جدول صفحه­ ۸۷ به منظور پیدا کردن سخن امام باقر علیه‌السلام می­تواند نمونه‌ای از حل مسئله برای دانش ­آموزان باشد.

 

 

7.       در صفحه­ ۹۶ داستان رضا که اتاق نامرتبی دارد را مطالعه کرده، سپس در صفحه 99 در مورد راه حل‌های چنین مشکلاتی با دانش آموزان گفتگو می­کنیم. این گفتگو بهانه خوبی برای یادآوری مفهوم سوره­ مبارکه­ فلق است.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

× برای درج دیدگاه باید وارد شوید