Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

سوره فلق و درس فارسی پایه سوم

سوره فلق و درس فارسی پایه سوم

علاوه بر همه فعالیت‌ها و موقعیت‌هایی که می‌توانیم به واسطه آنها دانش‌آموزان را متوجه مفهوم سوره فلق نماییم، محتوای کتاب‌های درسی هم می‌توانند بستر خوبی برای این امر باشند. هر جای کتاب‌ها که بحث مشارکت در انجام کارهای خوب مطرح باشد، می‌توانیم به سوره مبارکه فلق اشاره کنیم. 

1.       در نگاه کن و بگو صفحه­ ۱۷، نحوه­ برخورد کودک و پدرش با مشکل کثیف بودن دیوار مفهوم سوره­ مبارکه­ فلق را یادآوری می‌کند.

 

2.       در صفحه ۲۵ بخوان و بیندیش، داستان دختر کوچولویی است که خانه­ بلوری‌اش می­ شکند و صنوبر به دنبال خانه جدیدی برای او می­گردد. این داستان می­ تواند مقدمه ­ای برای قرائت سوره­ مبارکه­ فلق باشد.

 

3.       در نگاه کن و بگو صفحه­ ۳۳، خانواده‌ای را مشاهده می­ کنیم که برای گردش به طبیعت رفته­ اند، اما با صحنه ای دلخراش روبرو می­ شوند. آنها تصمیم می­ گیرند مشکل به وجود آمده را حل کنند تا بتوانند در محیطی پاکیزه به تفریح بپردازند. گفتگو راجع به این تصاویر می ­تواند یادآور مفهوم سوره­ مبارکه­ فلق نیز باشد.

 

4.       در صفحه­ ۴۲ داستان مورچه ریزه را مطالعه می­ کنیم، که در درس هایش با مشکل روبرو شده و معلم از او راضی نیست. در انتهای داستان متوجه می ­شویم که چشمهایش ضعیف بوده و راه حل آن عینک است. این داستان بهانه­ خوبی برای یادآوری سوره مبارکه فلق است.

 

5.       در صفحه­ ۵۰ درس فداکاران، نمونه‌هایی از انسان‌هایی را که در زمان زندگی­شان با مشکلی روبرو شدند و برای حل آن تلاش نمودند، مشاهده می ­کنیم.

 

6.       داستان صفحه ۷۶ درباره­ حسن و ماهی اوست که مریض شده است. مادر حسن راه حلی را به او پیشنهاد می ­کند. می­ توانیم به واسطه­ این داستان سوره مبارکه­ فلق را نیز با دانش آموزان بخوانیم.

 

7.       درس صفحه­ ۱۱۴ در مورد مشکلاتی صحبت شده است که وجود جنگل آنها را حل می­کند. بنابراین می ­توانیم دانش ­آموزان را به حفظ جنگل به عنوان یک راه حل و قرائت سوره فلق دعوت کنیم.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

× برای درج دیدگاه باید وارد شوید