Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

سوره قریش و درس آموزش قرآن پایه ششم

سوره قریش و درس آموزش قرآن پایه ششم

علاوه بر همه فعالیت‌ها و موقعیت‌هایی که می‌توانیم به واسطه آنها دانش‌آموزان را متوجه مفهوم سوره قریش نماییم. متناسب با هدف اين پايه، هر جای کتاب‌ها که بحث گروه و كارهاي گروهي، نقش‌هاي اجتماعي و پذیرفتن آنها، برطرف کردن نیازها، ایجاد امنیت و به طور كلي اهداف سوره قريش مطرح باشد، می‌توانیم مانند موارد زير بستر خوبی براي مرور اين سوره ايجاد كنيم.

1.       بعد از خواندن پیام قرآنی صفحه ۸، خوب است در مورد اهمیت نماز جماعت اول وقت به دانش­ آموزان توضیح داده و سپس از چند نفر بخواهیم تا نقش مکبّر یا امام جماعت را در زمان برپایی نماز در مدرسه بر عهده بگیرند.

 

2.       می‌توانیم بعد از خواندن «یک نکته از هزاران» در صفحه ۱۵، به منظور یادآوری سوره قریش توجه دانش­آموزان را به این موضوع جلب کنیم که در جنگ تحمیلی بسیاری از هموطنان مان برای دفاع از دین و کشور و برقراری امنیت از جان و مال خود گذشتند، سپس از آنها در مورد این موضوع نظرخواهی کنیم که با قبول چه نقش­ هایی در مدرسه و یا در محله خود می‌توانند راه شهدا را ادامه دهند و مانند آنها زندگي كنند.

 

3.       خوب است بعد از خواندن پیام قرآنی در صفحه ۲۷ از دانش ­آموزان بخواهیم جدول مربوط به صفات افراد باتقوا را با هم‌فکری هم پر کرده، سپس در مورد انواع نقش­ هایی که ممکن است انسان ­های متقی در جامعه، به منظور تأمین امنیت و نیازهای اولیه برعهده داشته باشند، با آنها گفتگو کنیم؛ از آنها بخواهیم یکی از این نقش ­ها را انتخاب کنند و صفت مربوط به افراد متقی را که در آن نقش بیشتر بروز دارد با یک نمایش کوتاه به دیگران نشان بدهند؛ مثلا یک نانوای امانتدار اگر شیء گم شده‌ای را پیدا کند، چگونه رفتار خواهد کرد.

 

4.       بعد از مطالعه «قسمت همیشه در تپش» صفحه ۴۲، خوب است به دانش‌آموزان توضیح دهیم قلب که در تمام طول عمر انسان به طور مستمر کار سنگینی را انجام می­دهد، نقشی بسیار مهم در کارکرد بدن دارد و بدون آن ادامه حیات انسان غیر ممکن است؛ سپس برای یادآوری سوره قریش از آنها بخواهیم در کلاس یا خانه یکی از نقش ­هایی را که تا کنون با آنها آشنا شده­اند بر عهده گرفته و برای مدتی آن را اجرا کنند، سپس در مورد تجاربی که راجع به آن نقش بدست آورده ­اند، برای دوستان شان توضیح دهند.

 

5.       می ­توانیم برای مرور سوره قریش در صفحه ۶۰، این نکته را به دانش‌آموزان بگوییم که خواندن و آموزش قرآن در دین ما بسیار سفارش شده است زیرا بخشی از نیازهای ما به علم آموزی و حس امنیت و آرامش را تامین می ­کند، سپس از آنها بخواهیم به صورت داوطلب، در کلاس نقش کمک مربی قرآن را برعهده گرفته و به دوستان شان در این مورد کمک نمایند.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

× برای درج دیدگاه باید وارد شوید