Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

سوره قریش و درس هدیه های آسمان پایه ششم

سوره قریش و درس هدیه های آسمان پایه ششم

علاوه بر همه فعالیت‌ها و موقعیت‌هایی که می‌توانیم به واسطه آنها دانش‌آموزان را متوجه مفهوم سوره قریش نماییم. متناسب با هدف اين پايه، هر جای کتاب‌ها که بحث گروه و كارهاي گروهي، نقش‌هاي اجتماعي و پذیرفتن آنها، برطرف کردن نیازها، ایجاد امنیت و به طور كلي اهداف سوره قريش مطرح باشد، می‌توانیم مانند موارد زير بستر خوبی براي مرور اين سوره ايجاد كنيم.

1.       خوب است در درس «بهترین راهنمایان» در صفحه ۱۴، به دانش ­آموزان بگوییم که انسان­ها در همه قسمت­ های زندگی برای بهبود وضعیت زندگی خود به راهنما نیاز دارند؛ مثلا در کوه، جاده، زندگی اجتماعی و …؛ پس از آن می‌توانیم دانش ­آموزان را به چند گروه تقسیم کنیم تا هر گروه بر اساس توانایی­ هایش در یک زمینه، نقش راهنما را برای جاری شدن بیشتر الفت و همدلی در کلاس و نیز تأمین نیاز دیگران، برعهده بگیرد؛ مثلا یک گروه راهنمای درس ریاضی، گروهی دیگر راهنمای بهداشت و … .

 

2.       بعد از خواندن درس «باغ سری» در صفحه ۲۴، می ­توانیم به دانش ­آموزان بگوییم همانطور که در این درس دو نفر از بچه­ ها سعی کردند که دوستانشان را از تصمیم اشتباهی که داشتند آگاه کنند، آنها نیز می‌توانند در مدرسه یا خانواده، نقش آمر به معروف و ناهی از منکر را ایفا کرده تا این گونه به رشد و ایجاد امنیت و سلامت اجتماع و خانواده خود کمک کنند و همچنین به آموزه ­های سوره قریش عمل کرده باشند.

 

3.       می‌توانیم بعد از مطالعه درس‌های ۷ و ۸ در صفحه 40 و ۴۶، به دانش‌آموزان توضیح دهیم که در دوران غیبت امام عصر کسانی هستند که توفیق دیدار حضرت را می­ یابند و یا نقش یاران ایشان را در جامعه ایفا نموده و بستر ایجاد الفت و همدلی در جامعه مسلمین و پاسخگویی به سوالات علمی و دینی آنها را فراهم می­ کنند. خوب است در ادامه به منظور یادآوری مفاهیم سوره قریش از آنها بخواهیم که برای مدتی، با عمل به آنچه تا کنون آموخته ­اند نقش یاران امام زمان(عج) را بر عهده بگیرند.(غیر نهایی)

4.       خوب است بعد از مطالعه درس «آداب زندگی» در صفحه ۵۸، این موضوع را بیان کنیم که دانش ­آموزان می ­توانند با الگوبرداری از رفتار رسول خدا و تلاش برای رواج خوش‌خلقی در مدرسه یا خانواده، نقش مبلغ آموزه­ های دین اسلام را ایفا کنند، سپس از آنها بخواهیم سوره قریش را هم‌خوانی کنند.

 

5.       در درس «عید مسلمانان» در صفحه 75 می­ توانیم توجه دانش ­آموزان را به این نکته جلب کنیم که مسلمانان در قبال یکدیگر نقش برادری دارند و لازم است برای یاری و رفع نیازهای بقیه مسلمانان و ایجاد امنیت برای آنها برنامه داشته باشند و تلاش کنند؛ سپس از آنها بخواهیم که طی یک مراسم، نقش یک فرد خیّر را بر عهده بگیرند و برای رفع مشکل برادران مسلمان خود بکوشند.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

× برای درج دیدگاه باید وارد شوید