Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

سوره ماعون و درس کار و فناوری پایه ششم

سوره ماعون و درس کار و فناوری پایه ششم

علاوه بر همه فعالیت‌ها و موقعیت‌هایی که می‌توانیم به واسطه آنها دانش‌آموزان را متوجه مفهوم سوره ماعون نماییم، محتوای کتاب‌های درسی هم می‌توانند بستر خوبی برای این امر باشند. هر جای کتاب‌ها که بحث مشارکت در انجام کارهای خوب مطرح باشد، می‌توانیم به سوره مبارکه ماعون اشاره کنیم. 

1.       خوب است در صفحه ۲ به منظور مرور سوره ماعون، به دانش­ آموزان بگوییم همانطور که رایانه از اجزای مختلفی تشکیل شده که همه آنها برای یک هدف مشترک و مهم در کنار هم قرار گرفته ­اند، در نماز جماعت نیز نمازگزاران با هدف مشترک در کنار هم قرار می‌گیرند و اگر از این موقعیت برای رفع نیاز نیازمندان استفاده بشود کاری «سوره ماعونی» انجام می ­گیرد.

 

2.       می­ توانیم به منظور مرور سوره ماعون در صفحه ۱۲، به دانش ­آموزان توضیح دهیم که ویروس‌های رایانه‌ای مانند کمبودهای موجود در جامعه هستند که برای پیدا کردن و از بین بردن آنها لازم است برنامه داشته باشیم و مانند ضد ویروس عمل کنیم و در ادامه بگوییم که نماز جماعت موقعیت بسیار خوبی را برای تحقق این اتفاق فراهم می‌کند.

 

3.       در صفحه ۲۷ و پس از پایان دوخت جامدادی، می ­توانیم از دانش­ آموزان بخواهیم که هر کدام با توجه به توانایی‌ها و علاقه­ مندی­ های خود یک کار هنری انجام داده و به نیت سوره ماعونی شدن آنها را به یک موسسه خیریه اهدا کنند و برای همراه کردن دیگر دانش­آموزان با خود، این پیشنهاد را در زمان برگزاری نماز جماعت به دوستان و هم مدرسه ­ای­هایشان نیز بدهند.

 

4.       در قسمت ساخت زنجیر آویز در صفحه ۶۳، خوب است به دانش‌آموزان توضیح دهیم که زنجیر از تعدادی حلقه تشکیل شده که به خوبی به هم متصل شده ­اند و همین اتصال امکان استفاده ­های مختلف از آن را فراهم می‌کند؛ سپس در ادامه برای یادآوری سوره ماعون بگوییم که افراد در نماز جماعت نیز مانند همان حلقه ­های زنجیر هستند که وقتی در کنار هم قرار می­گیرند، موقعیت­ های خوبی را برای کمک به نیازمندان فراهم می‌کنند.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

× برای درج دیدگاه باید وارد شوید