Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

سوره توحید و درس فارسی پایه سوم

سوره توحید و درس فارسی پایه سوم

علاوه بر همه فعالیت‌ها و موقعیت‌هایی که می‌توانیم به واسطه آنها دانش‌آموزان را متوجه مفهوم سوره توحید نماییم، محتوای کتاب‌های درسی هم می‌توانند بستر خوبی برای این امر باشند. هر جای کتاب‌ها که بحث مشارکت در انجام کارهای خوب مطرح باشد، می‌توانیم به سوره مبارکه توحید اشاره کنیم. 

1.       در صفحه ۱۰ شعر “خداوند رنگین کمان” منظره‌ای زیبا از رنگین‌کمان را می‌بینیم. نحوه تشکیل رنگین‌کمان می‌تواند بهانه‌ای برای تلاوت سوره مبارکه توحید باشد.

 

2.       در صفحه ۳۰ تصویری از طبیعت را می‌بینیم که رودخانه‌ای از میان آن می‌گذرد. گفتگو راجع به نحوه شکل‌گیری رودخانه و انواع موجوداتی که در آن زندگی می‌کنند، بستر مناسبی برای یاد‌آوری مفهوم سوره مبارکه توحید است.

 

3.       در صفحه ۴۲ همزمان با خواندن داستان “مورچه ریزه” می‌توانیم به خلقت مورچه، اعضای مختلف بدن و نوع زندگی این حشره اشاره کنیم.

 

4.       در صفحه ۴۶ داستان در رابطه با بلدرچین و جوجه‌هایش است. بلدرچین یکی از مخلوقات خداوند است و گفتگو راجع به ویژگی‌های این پرنده می‌تواند یادآور مفهوم سوره توحید باشد.

 

5.       در صفحه ۵۵ شعر “مثل باران”، خود بیانگر موارد متعددی از فواید باران است. می‌توانیم سوره مبارکه توحید را با دانش‌آموزان بعد از خواندن این شعر هم‌خوانی کنیم.

 

6.       در صفحه ۷۲ در کنار داستان بوی نرگس می‌توانیم با دانش‌آموزان درباره عطر انواع گل‌ها و خواص آن گفتگو کنیم. همچنین می‌توانیم به صحبت در مورد حس بویایی و کاربردهای آن نیز بپردازیم.

 

7.       در صفحه ۱۱۰ شعر “دریا” آمده است. گفتگو راجع به خلقت دریا و بیان ویژگی‌هایش موجب یادآوری مفهوم سوره مبارکه توحید می‌شود.

 

8.       در صفحه ۱۲۰ حین خواندن داستان “چشم‌های آسمان”، می‌توانیم با دانش‌آموزان از شگفتی‌های آسمان و ستارگان سخن بگوییم و بستری را فراهم کنیم که سوره توحید نیز خوانده شود.

 

9.       در صفحه ۱۲۴ درس “آفرینش حلزون” به مفهوم سوره توحید نزدیک است. بنابراین می‌توانیم بعد از خواندن درس و گفتگو راجع به خلقت حلزون، سوره مبارکه توحید را هم‌خوانی کنیم.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

× برای درج دیدگاه باید وارد شوید