Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

سوره کافرون و درس مطالعات اجتماعی پایه ششم

سوره کافرون و درس مطالعات اجتماعی پایه ششم

علاوه بر همه فعالیت‌ها و موقعیت‌هایی که می‌توانیم به واسطه آنها دانش‌آموزان را متوجه مفهوم سوره کافرون نماییم، محتوای کتاب‌های درسی هم می‌توانند بستر خوبی برای این امر باشند. هر جای کتاب‌ها که بحث مشارکت در انجام کارهای خوب مطرح باشد، می‌توانیم به سوره مبارکه کافرون اشاره کنیم. 

1.       در صفحه ۸، به منظور مرور سوره کافرون می ­توانیم به دانش ­آموزان بگوییم که یک رفتار بد اجتماعی که در محیط مدرسه وجود دارد را مثال بزنند سپس به آنها یادآوری کنیم که با کمک و برنامه‌ریزی جمعی به همراه دوستانشان، می‌توانند جلوی رواج این رفتار بد اجتماعی را در مدرسه بگیرند.

 

2.       در صفحه ۱۴ موقعیت ­هایی که دانش ­آموزان در آنها باید به دوستان خود «نه» بگویند و چگونگی نه گفتن مطرح شده است. می ­توانیم به دانش ­آموزان بگوییم، یکی از راه های عملیاتی کردن سوره کافرون، تمرین نه گفتن در برابر کارهای اشتباهی است که دیگران به خصوص گروه دوستان از آنها می‌خواهند.

3.       در صفحه ۲۹، با توجه به موضوع کشت گلخانه ­ای که در مقایسه با سایر کشت­ها آب کمتری مصرف می­ کند و موجب صرفه جویی در مصرف آب و در حقیقت جلوگیری از اسراف می ­شود، به منظور مرور سوره کافرون می ­توانیم به دانش­ آموزان بگوییم که یکی از فعالیت ­های گروهی که می­ توانند برای نه گفتن به اسراف در مدرسه یا محله انجام بدهند، ترویج راه‌های صرفه جویی در مصرف آب است.

 

4.       در صفحه ۴۱، به لزوم صرفه جویی در مصرف انواع انرژی و پرهیز از مصرف سوخت­های فسیلی اشاره شده است. خوب است به منظور یادآوری سوره کافرون به دانش ­آموزان پیشنهاد بدهیم که برای جلوگیری از مصرف بی‌رویه انرژی با دوستان خود چاره ­ای بیندیشند و در صورت امکان آن را عملی کنند.

 

5.       در فعالیت 4 صفحه ۷۲، در مورد آسیب‌های بازی‌های رایانه‌ای با دانش ­آموزان گفتگو می­ کنیم. خوب است در ادامه برای یادآوری سوره کافرون از آنها بخواهیم که برای اینکه این آسیب­ها را در بین هم سن و سال­هایشان کم کنند، می ­توانند با همراهی دوستانشان، با انجام بازی­ های جمعی و گروهی در زنگ تفریح که نمونه ­های آنها را در گذشته بسیار داشتیم، اینگونه بازی­ها را ترویج بدهند.

 

6.       در صفحه ۸۰، می­ توانیم از دانش ­آموزان بخواهیم که برای دعوت به «نه گفتن» به پوشاک و کالای خارجی با تشکیل جمع ­هایی، پیشنهادهای خود را ارائه بدهند تا در صورت امکان در کلاس یا مدرسه اجرا شود.

 

7.       در صفحه ۱۱۰، می ­توانیم به دانش ­آموزان یادآوری کنیم که برای مبارزه با استعمار و کفر و باطل و ابراز برائت از آن، می­ توانند در راهپیمایی روز قدس و 22 بهمن شرکت کنند.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

× برای درج دیدگاه باید وارد شوید

Published By
m.golzar

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

× برای درج دیدگاه باید وارد شوید