Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

سوره کافرون و درس فارسی پایه ششم

سوره کافرون و درس فارسی پایه ششم

علاوه بر همه فعالیت‌ها و موقعیت‌هایی که می‌توانیم به واسطه آنها دانش‌آموزان را متوجه مفهوم سوره کافرون نماییم، محتوای کتاب‌های درسی هم می‌توانند بستر خوبی برای این امر باشند. هر جای کتاب‌ها که بحث مشارکت در انجام کارهای خوب مطرح باشد، می‌توانیم به سوره مبارکه کافرون اشاره کنیم. 

1.       در درس پنجم صفحه ۳8، می­ خوانیم که رستم برای نجات دوستانش از چنگال اهریمن، جنگ­ های سختی کرد و هفت خان را پشت سر گذاشت. می ­توانیم در ادامه به منظور یادآوری سوره کافرون، از دانش ­آموزان بخواهیم که با الهام از این افسانه و برای نجات جامعه از یک بدی اجتماعی جمعی تشکیل بدهند و راه ­های ابراز برائت از آن را مورد بررسی قرار بدهند.

 

2.       در صفحه ۵۸، می ­توانیم این موضوع را عنوان کنیم که در زمان دفاع مقدس، انسان‌های بزرگ زیادی مانند دریا قلی در کنار هم و با هم، ایستادگی کردند و جنگیدند و این گونه به متجاوزگران و کشورهای حامی آنها که نماد باطل بودند نه گفتند، سپس از دانش‌آموزان بخواهیم سوره کافرون را همخوانی کنند.

 

3.       در درس صفحه ۷۴، دانش­ آموزان می­ خوانند که جلال الدّین و پدرش برای یادگیری علم و نه گفتن به نادانی و بی‌سوادی، راه بسیار زیادی را به سفر پرداختند، سپس در ادامه برای مرور سوره کافرون بگوییم، یکی از راه ­هایی که ما می‌توانیم دشمنان خود را ناامید کنیم اعلام برائت از برخی آسیب­ های اجتماعی مثل نادانی و جهل نسبت به احکام الهی است، که برای انجام اینکار می­ توانیم بصورت گروهی برای بیان احکام الهی راهی بیندیشیم.

 

4.       شعر صفحه 104 که در مورد زشتی دروغگویی است، می ­تواند بهانه­ ای برای جلب توجه دانش ­آموزان به اعلام برائت از بدی­ های بزرگ‌تر و باطل باشد. بنابراین خوب است پس از خواندن این شعر، با دانش ­آموزان راجع به راه‌های مختلف برائت از باطل مثل شرکت در راهپیمایی روز قدس گفتگو کنیم.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

× برای درج دیدگاه باید وارد شوید