مهمترین شیوه مواجه کردن بچهها با سوره مبارکه، خواندن سوره است. این کار حتی اگر زمان زیادی را به خود اختصاص ندهد، اصلیترین برنامه فهم قرآن به حساب میآید. ضرورت دارد که دانشآموزان از خواندن و شنیدن سوره لذت ببرند؛ برای این منظور میتوانیم سوره را با روشهای متنوعی بخوانیم.
مثلاً خودمان سوره را برای بچهها بخوانیم، یا از دانشآموزی که سوره را حفظ است بخواهیم که بخواند، یا ما بخوانیم و بچهها تکرار کنند. یکی از بهترین روشها نیز همخوانی سوره توسط دانشآموزان است. آنها میتوانند همزمان با همخوانی یا شکلهای دیگر خواندن سوره، فعالیتهایی متناسب با مفهوم سوره انجام دهند؛ یا هنگام انجام فعالیتهای مربوط به سوره، سوره مبارکه را بخوانند:
– دانشآموزان قبل از شروع به انجام تکالیف خود در کلاس، سوره ناس را بخوانند.
– در آغاز کلاس و قبل از شروع درس، سوره ناس را همخوانی کنند.
– هنگامی که یکی از دانشآموزان در امری با تلاش و کوشش موفق شد، برایش سوره ناس را بخوانند.
– هر زمان کسی داوطلب شد که کار خوبی در کلاس انجام دهد؛ مثلا تخته را پاک کند، به معلم یا همکلاسیاش کمک کند، تخته هوشمند را روشن کند، کلاس را تمیز نماید و …، بچهها را متوجه این نکته کنیم و از آنها بخواهیم سوره ناس را یکصدا بخوانند.
– همچنین میتوانیم از بچهها بخواهیم سوره را جمعخوانی نمایند و همزمان با حرکت دست ما به نشانه کم و زیاد شدن سرعت خواندن سوره، سرعت خود را تنظیم کنند.