Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

سوره مسد و درس علوم پایه اول

سوره مسد و درس علوم پایه اول

علاوه بر همه فعالیت‌ها و موقعیت‌هایی که می‌توانیم به واسطه آنها دانش‌آموزان را متوجه مفهوم سوره مسد نماییم، محتوای کتاب‌های درسی هم می‌توانند بستر خوبی برای این امر باشند. هر جای کتاب‌ها که بحث مشارکت در انجام کارهای خوب مطرح باشد، می‌توانیم به سوره مبارکه مسد اشاره کنیم. 

1.       در درس دوم کتاب علوم، درس «سلام به من نگاه کن» در صفحه 15، بحث آسیب دیدن چشم و گوش مطرح می‌شود. می‌توانیم از این بستر استفاده کنیم تا بحث آسیب را برای کودکان روشن کنیم، به آنها بگوییم اگر مراقب خودمان نباشیم آسیب می‌بینیم و سپس سوره مسد بخوانیم.

 

2.        در درس سوم، «سالم باش شاداب باش» در صفحه 20، نشان می‌دهد که رعایت بهداشت فردی به سلامت ما کمک می‌کند؛ با اشاره به آثار مثبت کارهایی مانند مسواک زدن، استحمام، شستن دست‌ها که سبب سلامتی در انسان می‌شود، دانش‌آموزان را به این امور ترغیب می‌کنیم و از آسیب‌های عدم انجام آنها نیز آگاهشان می‌سازیم؛ سپس سوره مسد را برای آنها می‌خوانیم.

 

3.       در صفحه 24 ذیل عنوان «رعایت ایمنی به سلامت ما کمک می‌کند»، می‌توانیم به بچه‌ها بگوییم اگر کسی نکات ایمنی را رعایت نکند، آسیب می‌بیند.

 

4.       در صفحه 25 و در بحث به اندازه خوابیدن، به بچه‌ها می‌گوییم که خواب به موقع و کافی، مقاومت بدن انسان را بالا می‌برد و انسان بهتر می‌تواند در مقابل آسیب‌هایی که به بدنش وارد می‌شود مانند انواع ویروس‌ها مقاومت نماید.

 

5.       در صفحه 33 که بحث بعضی جانوران آمده است، تصویری از چند جانور ترسیم شده که به انسان آسیب وارد می‌کنند. بنابراین می‌توانیم بار دیگر به این بهانه درمورد آسیب سوره مسد گفتگویی کوتاه کنیم.

 

6.       در صفحه 47، درمورد آلودگی آب، بحث آسیب زدن به آب‌ها و رودها مطرح می‌شود. می‌توانیم از کودکان بخواهیم هنگام سفر و رفتن کنار رودها، مراقب باشند کسی زباله نریزد تا آسیبی به آنجا وارد نشود.

 

7.       در صفحه 69 که سخن از آلودگی هوا به میان می‌آید، می‌توانیم به بچه‌ها بگوییم که آلودگی هوا نیز به همه ما خصوصا کودکان آسیب می‌رساند. بعد همه با هم سوره مسد را بخوانیم.

 

8.       در صفحه 93 که درمورد آهن‌ربا است، بیان شده که آهن‌ربا را در کنار برخی وسایل نگذاریم؛ چون سبب آسیب رساندن به آن وسایل می‌گردد.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

× برای درج دیدگاه باید وارد شوید