Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

تدریس سوره توحید خانم نمازی

تدریس سوره توحید خانم نمازی

خانم نمازی باتوجه به پیام سوره توحید در تدریس دروس اینگونه طرح درس خود را توضیح داده اند:

مثلا تماتیک آب در پایه اول در یک هفته و با درس پژوهشی دروس فارسی ، علوم ، ریاضی و قرآن برگزار شد
بچه ها زمانی که نوشتن کلمه آب رو یاد گرفتن این تماتیک برگزار شد
بچه ها در درس فارسی به صورت مجزا در گروه های ۷ نفره وارد فضای نمازخانه شدند که صدای دریا و مرغان دریاییپخش می شد و نمازخانه شبیه ساحل دریا (کف زمین با پارچه های آبی که داخل آنها بیشتر موجودات دریایی (ماهی و هشت پا و عروس دریایی و اسب دریایی و نهنگ و …و انواع سنگ ها) قرار داشت پوشیده شده بود و قسمتی از نمازخانه هم با شن پوشیده بود ) درست شده بود ، ابتدا از بچه ها خواسته شد در مورد هرآنچه که می بینند توضیح دهند و چه کسانی دریا را دیده اند و زمانی که کنار دریا هستند چکار می کنند ؟
بعد از اینکه هر کدام از بچه ها نظرات و علایق خود را گفتند از بچه ها خواسته شد تا روی شن ها خطوط و نشانه هایی که تا به حال در فارسی خوانده اند را بکشند و به دلخواه با اضافه کردن چند خط با آن نشانه ها اشکالی را خلق و نقاشی کنند ، بعد از آن داستان قطره آب برای بچه ها گفته شد و از بچه ها خواسته شد تا شکل قطره و کلمه آب را بر روی شن ها بکشند و بنویسند و در مورد نحوه صحیح مصرف آب به عنوان یک نعمت با بچه ها صحبت شد که برای تشکر از خداوند بابت این نعمت علاوه بر تشکر زبانی با درست مصرف کردن آب هم می توان از خدا بابت نعمتش تشکر کرد

در مرحله بعد که مرتبط با مبحث جانوران در علوم بود ، به هرکدام از بچه ها یک شیرازه و نخ و آهنربا داده شد و ابتدا از آن ها پرسیده شد که با این وسایل چه چیزهایی می توان ساخت و بعد از آنکه بچه ها نظرات خودشان را گفتند از بچه ها پرسیده شد چطور با آنها می توانند چوب ماهی گیری بسازند تا به دریا بروند و موجودات دریایی را شکار کنند ؟
بعد از آن بچه ها با آزمون و خطا شروع به ساخت چوب ماهی گیری کردند و به دریای ساخته شده روند تا موجودات داخل آن را شکار کنند (به تمام موجودات یک گیره آهنی وصل بود) بعد از آنکه در زمانی مشخص بچه ها موجودات دریایی را صید کردند هر کدام به توضیح موجودی که صید کردند پرداخت که چه نوع موجودی است ، پوستش ،اجزای بدنش، غذایش و مطالب مرتبط در کتاب در قسمت جانواران را با بچه صحبت کردیم و پرسیدیم آیا می توان آن ها را خورد یا نه (ما به گفتن آنکه فقط ماهی هایی که پولک دارند را می توان خورد اکتفا کردیم ، به بعضی از ماهی ها پولک چسبانده بودیم و به بعضی دیگر نه که بچه ها تفاوت های آن ها را متوجه بشوند)

در مرحله بعد در مبحث ریاضی بحث الگویابی بود که با ماهی ها انجام شد

در مرحله بعد در بحث قرآن مرتبط با بحث نعمت ها و پیام قرآنی واشکروا نعمه الله ، ابتدا از بچه ها پرسیده شد به نظر آن ها آب دریاها چه رنگی است ؟‌ و آیا آب صورتی یا قرمز یا سبز داریم و آیا آنها دوست دارند در آب صورتی شنا کنند ؟ بعد از پرسش و پاسخ های بچه ها کلیپی برای بچه ها پخش شد از رنگ های مختلف آب دریاها ، دریاهایی با رنگ صورتی ، آبی ، قرمز ، سبز و … ، بعد از آن از چرایی رنگ آب ها و اینکه آنها تا به حال این آب ها را دیده اند و اینکه آیا دریای صورتی یا قرمز در ایران وجود دارد یا نه با دانش آموزان گفتگو شد ، بعد از آن به هرکدام از بچه ها کاغذی داده شد و از آن ها خواسته شد نقاط داخل کاغذ را به هم وصل کنند که شکل یک دریای مواج نمایان می شد و بچه ها با ماهی هایی که صید کرده بودند و مقداری ماکارونی به عنوان اشعه خورشید و رنگ آمیزی ، رنگ دریا ، برگه کاغذ را کلاژ و نقاشی می کردند ، همچنین به بچه هایی که دریاهایشان را صورتی یا قرمز کرده بودند نمک داده شد تا به کلاژ خود نمک و رشته های بیشتری از ماکارونی به عنوان اشعه های خورشید هم اضافه کنند و در آب دریا بچسبانند (علت چسباندن نمک به دریاهای قرمز و صورتی ، دلیل وجود نمک زیاد در آب و گرمای زیاد و وجود نوعی باکتری است که بر اثر فعالیت این نوع باکتری در مجاورت نمک و گرما رنگ آب دریاچه ها صورتی یا قرمز می شوند که این مطلب برای بچه ها توصیح داده شد) در حین انجام کلاژ به تنوع موجودات دریایی که در درس علوم پرداخته شده بود دوباره با بچه ها صحبت شد و اینکه خداوند چقدر قدرتمند است که چنین موجودات مختلف و زیبایی آفریده ، آب های رنگارنگ آفریده و شعار سوره توحید (خدا خدایی کرده قدرت نمایی کرده ) با بچه ها خوانده شد و در پایان هم خود سوره توحید با بچه ها جمع خوانی شد

کلیپ در ارتباط با توضیح پیام سوره توحید:

00:00
00:00