Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

سوره توحید و درس هدیه های آسمان پایه پنجم

سوره توحید و درس هدیه های آسمان پایه پنجم

علاوه بر همه فعالیت‌ها و موقعیت‌هایی که می‌توانیم به واسطه آنها دانش‌آموزان را متوجه مفهوم سوره توحید نماییم، محتوای کتاب‌های درسی هم می‌توانند بستر خوبی برای این امر باشند. هر جای کتاب‌ها که بحث مشارکت در انجام کارهای خوب مطرح باشد، می‌توانیم به سوره مبارکه توحید اشاره کنیم. 

1.       در صفحه 9 تصویر تعدادی گل لاله قابل مشاهده است. می‌توانیم در این بخش ابتدا سوره توحید را هم‌خوانی کرده، سپس از دانش‌آموزان بخواهیم راجع به قوانین مربوط به رشد و نمو گیاهان به خصوص گل لاله گفتگو کنند. در انتها نیز به آنها یادآوری کنیم که هر کسی در هر جای دنیا بخواهد گل لاله بکارد باید قوانین آن را رعایت کند.

 

2.       در صفحه 12 و 13 به تعدادی از قوانین حاکم بر طبیعت اشاره شده است؛ از جمله قوانین حاکم بر رشد دانه گیاه و فاصله خورشید از زمین. می‌توانیم پس از خواندن مطالب این بخش از دانش‌آموزان بپرسیم که چه قوانین دیگری را می‌شناسند؛ سپس با هم‌خوانی سوره توحید به آنها یادآوری کنیم که خالق تمام این قوانین چه کسی است.

3.       داستان صفحه 44 در مورد شرکت در نماز جمعه است. عنوان آن “رنگین کمان جمعه” است و می‌تواند بهانه خوبی برای گفتگو راجع به قوانین مربوط به تشکیل رنگین کمان و هم‌خوانی سوره توحید باشد.

 

4.       شعر صفحه 62 با عنوان “خورشید و ماه” راجع به واقعه غدیر است. می‌توانیم از دانش‌آموزان بخواهیم که ابتدا خصوصیات، فوائد و قوانینی را که در مورد خورشید و ماه می‌شناسند، بیان کنند و سپس ارتباط این دو مخلوق را به پیامبر و حضرت علی بگویند.

 

5.       در صفحه 82 تصویری از گل‌های نرگس قابل مشاهده است. مطلب این صفحه راجع به تولد حضرت مهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف نیز هست. می‌توانیم ابتدا از دانش‌آموزان بخواهیم که در مورد انواع گل نرگس و قوانین و شرایط کاشت آن اطلاعات جمع‌آوری کنند و در کلاس ارائه بدهند سپس در صورت امکان تعدادی گل نرگس در حیاط مدرسه بکارند. خوب است حین کاشتن این گل سوره توحید را هم‌خوانی کنیم تا مفاهیم آن یادآوری شود.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

× برای درج دیدگاه باید وارد شوید