Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

سوره مسد و درس تفکر و پژوهش پایه ششم

سوره مسد و درس تفکر و پژوهش پایه ششم

علاوه بر همه فعالیت‌ها و موقعیت‌هایی که می‌توانیم به واسطه آنها دانش‌آموزان را متوجه مفهوم سوره مسد نماییم، محتوای کتاب‌های درسی هم می‌توانند بستر خوبی برای این امر باشند. هر جای کتاب‌ها که بحث مشارکت در انجام کارهای خوب مطرح باشد، می‌توانیم به سوره مبارکه مسد اشاره کنیم. 

1.       درس دیدنی‌های سرزمین من در صفحه ۱۸، میهمان‌نوازی از جمله کارهایی است که ما را به پیامبر نزدیک می‌کند؛ زیرا یکی از ویژگی‌های ایشان مهمان‌نوازی بود. می‌توانیم با بحث در مورد این موضوع مفاهیم سوره مسد را یادآوری کنیم.

 

2.       در کار گروهی صفحه ۲۰ راجع به اهمیت در نظر گرفتن خواسته‌ها و توانایی‌های دیگران در تصمیم‌گیری‌ها صحبت شده است. خوب است که هنگام گفت‌وگو راجع به این موضوع در مورد برخورد پیامبر با دیگران و توجه داشتن به طرف مقابل نیز صحبت کنیم تا مفاهیم سوره مسد را یادآوری کرده باشیم.

 

3.       در صفحه ۲۱ «نارنجی پوش امانتدار»، تکه‌هایی از داستان‌های مختلف در مورد موضوع امانتداری دیده می‌شود. در این قسمت می‌توانیم به امین بودن پیامبر اشاره کنیم و راجع به خاطراتی که دانش‌آموزان از امانتداری خود دارند، صحبت کنیم.

 

4.       صفحه ۲۵ «بوی خوش مدینه»، داستان احترام به خواسته دیگران به‌خصوص والدین و ترجیح دادن خواسته آنها بر خواسته خود است. این کار نزد پیامبر بسیار پسندیده است؛ پس می‌توانیم به بهانه خواندن این داستان مفاهیم سوره مسد را مرور کنیم و اویس قرنی را به عنوان یکی از یاران و دوستان پیامبر معرفی نماییم.

 

5.       صفحه ۵۱ در قسمت کار گروهی، در این بخش دانش‌آموزان باید راجع به رفتارهایی که در زنگ تفریح بین سایر دانش‌آموزان می‌بینند تحقیق کنند. با پرسش و بحث در مورد رفتارهای آسیب‌زا و رفتارهای درستی که ممکن است مشاهده کنند، مفاهیم سوره مسد از سال‌های گذشته تا کنون نیز یادآوری می‌شود.

 

6.       صفحه ۷۵ ذیل «گفت و گو کنید» کادری است که به ارزشمندی محیط زیست و مخلوقات خداوند اشاره می‌کند. در این بخش می‌توانیم دانش‌آموزان را به تشکیل گروه‌هایی برای محافظت از بهداشت و تمیزی مدرسه تشویق کرده و به این واسطه آنها را به «سوره‌ مسدی شدن» تشویق نماییم.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

× برای درج دیدگاه باید وارد شوید