Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

سوره مسد و درس کار و فناوری پایه ششم

سوره مسد و درس کار و فناوری پایه ششم

علاوه بر همه فعالیت‌ها و موقعیت‌هایی که می‌توانیم به واسطه آنها دانش‌آموزان را متوجه مفهوم سوره مسد نماییم، محتوای کتاب‌های درسی هم می‌توانند بستر خوبی برای این امر باشند. هر جای کتاب‌ها که بحث مشارکت در انجام کارهای خوب مطرح باشد، می‌توانیم به سوره مبارکه مسد اشاره کنیم. 

2.       تصویر صفحه ۵ و «ایمنی و بهداشت» صفحه ۶، بیان کننده نحوه استفاده صحیح از رایانه به منظور جلوگیری از آسیب جسمی است. به این بهانه می‌توانیم به دانش‌آموزان یادآوری کنیم که اگر کارهایمان نیز مورد پسند پیامبر باشد، از آسیب‌های روحی و رفتاری در امان خواهیم ماند و به ایشان نزدیک‌تر خواهیم شد.

2.       در صفحه ۱۲، با توجه به موضوع ویروس رایانه‌ای، می توانیم بگوییم همانطور که رایانه ممکن است آلوده به ویروس شده و آسیب ببیند و در این صورت به ضد ویروس و ویروس‌یاب نیاز دارد، انسان نیز در صورت انجام کارهای غلط آسیب می‌بیند و برای سالم ماندن باید مطابق آموزه‌های پیامبر عمل کند. این بخش بهانه خوبی برای یادآوری سوره مسد است.

 

3.       صفحه ۲۱ در بخش ایمنی و بهداشت، با توجه دادن دانش‌آموزان به پرهیز از آسیب رساندن به خود و دیگران در هنگام کار با گونیا و قیچی، می‌توانیم آنها را به یاد دوری از آسیب رساندن به خود و دیگران با انجام کارهای غلط که موجب ایجاد فاصله بین ما و پیامبر نیز می‌شود، بیندازیم.

 

4.       در صفحه ۳۳، ایمنی و بهداشت، به آلوده بودن صفحه کلید کامپیوتر و لزوم تمیز کردن مداوم آن اشاره شده است. می‌توانیم ضمن بیان این نکته از دانش‌آموزان بخواهیم در مورد آسیب‌هایی که در معرض آن هستند و ممکن است بواسطه آنها از پیامبر دور شوند و همچنین راهکارهایی که برای دوری از این آسیب‌ها می‌شناسند، در کلاس صحبت کنند.

 

5.       در قسمت ساخت حلقه اتصال، صفحه ۶۶، هنگامی که به این کار عملی رسیدیم، می‌توانیم با استفاده از تمثیل اهمیت نزدیک شدن و اتصال به پیامبر که به واسطه انجام کارهای خوب ممکن می‌شود، به دانش‌آموزان به خوبی نشان بدهیم که زنجیرهای کوچک، یعنی ما انسان‌ها همگی باید به واسطه حلقه اتصال که همان پیامبر است، به پروردگارمان نزدیک شویم.

 

6.       در صفحه ۹۲ می‌توانیم ضمن گفت‌وگو در مورد مشاغل مربوط به تهیه غذا، راجع به اینکه در هر شغل چه رفتارهایی موجب نزدیکی به پیامبر و کدام رفتارها موجب دوری از ایشان می‌شود نیز صحبت کنیم تا سوره مسد را از این طریق به دانش‌آموزان یادآوری کرده باشیم.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

× برای درج دیدگاه باید وارد شوید