Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

سوره حمد و درس فارسی پایه ششم

سوره حمد و درس فارسی پایه ششم

علاوه بر همه فعالیت‌ها و موقعیت‌هایی که می‌توانیم به واسطه آنها دانش‌آموزان را متوجه مفهوم سوره حمد نماییم، محتوای کتاب‌های درسی هم می‌توانند بستر خوبی برای این امر باشند. هر جای کتاب‌ها که بحث مشارکت در انجام کارهای خوب مطرح باشد، می‌توانیم به سوره مبارکه حمد اشاره کنیم. 

1.       در درس دوم صفحه ۱۴، دانش ­آموزان طی یک گفتگوی کلاسی راجع به موضوعات مختلف به نتایج مهم و ارزشمندی می‌رسند. می ­توانیم جهت مرور سوره حمد به دانش­آموزان بگوییم که گفتگوی جمعی در مورد مسائل مختلف می­ تواند دید بازتری به ما بدهد، زیرا می ­توانیم با نظرات و طرز فکرهای گوناگون آشنا شویم.

 

2.        با خواندن مطلب صفحه ۳۳، می ­توانیم توجه دانش­ آموزان را به زیبایی بهم پیوستن گروه­ ها برای حفظ زبان فارسی در برابر تهاجمات، و تلاش آنها برای پایدار ماندن زبان فارسی جلب کنیم، سپس از دانش ­آموزان بخواهیم سوره حمد را همخوانی کنند.

 

3.       با خواندن داستان دوستان همدل در صفحه ۴۳، می‌توانیم این موضوع را بیان کنیم که در این درس گروهی از دانش‌آموزان نه تنها با همکاری هم به دوستشان که در یک درد‌سر بزرگ افتاده کمک می‌کنند، بلکه به او این انگیزه را می‌دهند که بتواند به دوست دیگرش نیز کمک کند. این امر جز به برکت همراه شدن افراد اتفاق نمی‌افتد و این یکی از جلوه‌های فوق‌العاده تشکیل جمع برای انجام کارهای تحسین برانگیز است.

 

4.       در درس نهم صفحه ۶۶، می‌توانیم برای مرور سوره حمد، به دانش ­آموزان اینگونه توضیح دهیم که یکی از آثار ادبی ارزشمند ما لغت ‌نامه‌ دهخدا است که حاصل تلاش گروهی بوده که به سختی و با زحمت زیاد کار کرده‌اند تا بتوانند در کنار هم چنین آثار زیبایی را ایجاد کنند و چه بسا خلق چنین اثری بدون تلاش جمع امکان پذیر نبود.

 

5.       پس از خواندن شعر صفحه ۷۸ که در مورد شهدا است، می ­توانیم صحنه‌های زیبایی که در دفاع مقدس به تصویر کشیده شده ­اند را به عنوان نتیجه یک دل و یک رنگ شدن انسان­های مومن برای دفاع از کشور و دین معرفی کنیم. سپس سوره حمد را بصورت دسته جمعی قرائت کنیم.

 

6.       در درس دوستی صفحه ۸۴، می‌توانیم این نکته را برای دانش ­آموزان ذکر کنیم که اگر چندین دوست خوب در کنار خود داشته باشند، می­ توانند کارهای تحسین برانگیزی که به تنهایی به خوبی از پس آن بر نمی­ آیند را انجام دهند. سپس از دانش ­آموزان بخواهیم نمونه­ هایی از کارهای زیبایی که بصورت گروهی تاثیر بیشتری دارند را مثال بزنند تا به این واسطه سوره حمد را مرور کنیم.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

× برای درج دیدگاه باید وارد شوید