Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

سوره حمد و درس هدیه های آسمان پایه ششم

سوره حمد و درس هدیه های آسمان پایه ششم

علاوه بر همه فعالیت‌ها و موقعیت‌هایی که می‌توانیم به واسطه آنها دانش‌آموزان را متوجه مفهوم سوره حمد نماییم، محتوای کتاب‌های درسی هم می‌توانند بستر خوبی برای این امر باشند. هر جای کتاب‌ها که بحث مشارکت در انجام کارهای خوب مطرح باشد، می‌توانیم به سوره مبارکه حمد اشاره کنیم. 

1.       بعد از خواندن درس سوم در صفحه ۱۸، می ­توانیم این موضوع را بیان کنیم که، یکی از دلایلی که حادثه کربلا را این ‌قدر تاثیرگذار و زیبا کرده ­است، جمع شدن تعدادی انسان مومن در کنار هم برای رضای خداست. سپس در ادامه جهت مرور مفهوم سوره حمد با دانش ­آموزان بگوییم که آنها نیز اگر با تشکیل جمع کاری را برای رضای خدا انجام دهند جلوه­ ها و نتایج زیبای آن کار تحسین دیگران را برمی ­انگیزد.

 

2.        در تدّبر کنیم صفحه ۲۶، آیه ­ای آمده که ارزش جمع برای امر به معروف و نهی از منکر را بیان می­کند. می ­توانیم به منظور یادآوری سوره حمد در مورد نتیجه بخشی و زیبایی امر به معروف به صورت جمعی با دانش­ آموزان گفتگو کنیم.

 

3.       در صفحه ۳۱ می­ توانیم برای مشخص کردن جلوه و تاثیر گذاری مبارزه با استکبار به صورت جمعی، از دانش ­­آموزان بخواهیم که راجع به تشکیل گروه‌‌هایی در روز ۱۳ آبان و آماده سازی شعارها و برنامه‌هایی برای آن روز گفتگو کنند تا این گونه یکی از اهداف سوره حمد را با آنها مرور کنیم.

 

4.       در بررسی کنید صفحه ۳۹، می­ توانیم راجع به این موضوع گفتگو کنیم که مراسم تولد و عزاداری برای امامان، به خصوص مراسم ماه محرم، یکی از کارهایی است که وقتی بصورت جمع انجام بشود بسیار زیباتر و تاثیر گذارتر به نظر می ­رسد. خوب است در ادامه از دانش­آموزان بخواهیم تا نمونه ­هایی از جلوه زیبایی که در جمع عزاداران دیده ­اند را عنوان کنند تا به این واسطه یکی از اهداف سوره حمد را برای آنها برجسته کرده باشیم.

 

5.       در گفتگو کنیم صفحه ۴۵، می ­توانیم در مورد کارهای زیبایی که دانش ­آموزان می­ توانند به صورت جمعی انجام دهند تا از توجه امام زمان بهره ببرند از آنها نظرخواهی کرده و در پایان گفتگو از آنها بخواهیم که سوره حمد را همخوانی کنند.

6.       در درس یازدهم صفحه ۶۲، می ­توانیم به منظور مرور سوره حمد برای دانش­ آموزان توضیح دهیم که اگر ورزش را به صورت گروهی انجام شود بسیار جذاب تر و نشاط آورتر خواهد بود.

 

7.       در تحقیق کنید صفحه ۶۷، می­ توانیم توجه دانش­ آموزان را به این موضوع جلب کنیم که برای داشتن محیط زیستی پاک و زیباتر نیاز به همکاری همه افراد است و در این صورت است که شاهد نتایج تحسین برانگیز کار جمعی خواهیم بود.

 

8.       با خواندن درس سیزدهم در صفحه ۷۴، می ­توانیم برای یادآوری مفهوم سوره حمد، در مورد جلوه­ و زیبایی مراسم حج که یکی از زیباترین و باشکوه ترین مراسم جمعی مسلمانان است با دانش ­آموزان گفتگو کنیم زیرا در این مراسم همه با هم، فارغ از زبان و رنگ، مناسکی را انجام می دهند و برای حل مشکلات جهان اسلام به هم کمک می­ کنند.

 

9.       با مشاهده تصویر صفحه ۸۱ در ایستگاه تفکر، می­ توانیم در توضیح شکل بگوییم که مجموعه‌ای از کارها و اعمال در کنار هم، باعث می ­شود کاری به صورت زیبا و مثال زدنی انجام شود. خوب است در ادامه از دانش­ آموزان بخواهیم سوره حمد را همخوانی کنند.

 

10.       خوب است به بهانه یادآوری سوره حمد در کامل کنید صفحه ۱۰۲، توانایی انجام یک کار گروهی زیبا و به یاد ماندنی را در ارتباط با اطرافیان، یکی از ویژگی­ های دانش ­آموز نمونه معرفی کنیم.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

× برای درج دیدگاه باید وارد شوید