Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

سوره حمد و درس آموزش قرآن پایه ششم

سوره حمد و درس آموزش قرآن پایه ششم

علاوه بر همه فعالیت‌ها و موقعیت‌هایی که می‌توانیم به واسطه آنها دانش‌آموزان را متوجه مفهوم سوره حمد نماییم، محتوای کتاب‌های درسی هم می‌توانند بستر خوبی برای این امر باشند. هر جای کتاب‌ها که بحث مشارکت در انجام کارهای خوب مطرح باشد، می‌توانیم به سوره مبارکه حمد اشاره کنیم. 

1.       پس از خواندن پیام قرآنی صفحه ۸، می­ توانیم نماز جماعت را به عنوان یکی از کارهایی که در آن زیبایی با هم بودن و مفهوم عبودیت جمعی به ظهور می ­رسد، به دانش آموزان معرفی کنیم و اینگونه یکی از اهداف سوره حمد را مرور نماییم.

 

2.        در صفحه ۱۴، می ­توانیم به منظور یادآوری سوره حمد برای دانش ­آموزان، توضیح دهیم که جنگ تحمیلی نمونه‌ای از کار عظیم گروهی و پر از صحنه­ های همدلی بسیار زیبا در مبارزه با دشمن است.

 

3.       در یک نکته از هزاران صفحه 22، تصویری از طواف خانه خدا که هر ساله طی مراسم حج توسط مسلمانان کل جهان صورت می ­گیرد را مشاهده می­ کنیم. این مراسم که بیانگر جمع شدن عده ­ای حول عبادت خداوند است می­ تواند بستر مناسب برای یادآوری سوره حمد را فراهم کند.

4.       در صفحه ۴۱ ذیل پیام قرآنی، از دانش ­آموزان خواسته شده که برای رسیدن به موفقیت برنامه ­ریزی هفتگی داشته باشند. می ­توانیم به دنبال انجام این فعالیت، برنامه­ ریزی برای انجام کارهای جمعی مثل شرکت در نماز جماعت را نیز مورد تحسین قرار بدهیم تا به این واسطه سوره حمد را مرور کنیم.

 

5.       در صفحه ۶۰ ذیل پیام قرآنی، تصویر یکی از مراسم زیبای­ جمعی که می ­تواند مراسم قرائت قرآن در ماه مبارک رمضان در مساجد باشد را مشاهده می­ کنیم. مشاهده زیبایی چنین مراسمی توسط دانش­ آموزان می­تواند بهانه ­ای برای یادآوری مفهوم سوره حمد باشد.

 

6.       در صفحه ۷0، پس از خواندن داستان فاتحان بی سپاه، خوب است توجه دانش­ آموزان را به این موضوع جلب کنیم که همانطور که با جمع شدن پنج تن آل عبا در روز مباهله، بسیاری بدون جنگ به اسلام روی آوردند، وقتی جمعی برای رضای خدا در کنار هم قرار گیرند، می­ توانند کارهای بسیار زیبایی را به انجام برسانند. خوب است پس از خواندن داستان و گفتگو راجع به مفاهیم سوره حمد، سوره را بصورت دسته جمعی قرائت کنیم.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

× برای درج دیدگاه باید وارد شوید