Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

سوره حمد و درس مطالعات اجتماعی پایه پنجم

سوره حمد و درس مطالعات اجتماعی پایه پنجم

علاوه بر همه فعالیت‌ها و موقعیت‌هایی که می‌توانیم به واسطه آنها دانش‌آموزان را متوجه مفهوم سوره حمد نماییم، محتوای کتاب‌های درسی هم می‌توانند بستر خوبی برای این امر باشند. هر جای کتاب‌ها که بحث مشارکت در انجام کارهای خوب مطرح باشد، می‌توانیم به سوره مبارکه حمد اشاره کنیم. 

1.       در فعالیت 4 صفحه 6، از دانش­ آموزان خواسته شده که مشخص کنند در کدام موقعیت اصل گفتگو رعایت نشده ­است. تمرکز دانش ­آموزان برروی اصولی که باید هنگام گفتگو با دیگران رعایت کنند می ­تواند بهانه ­ای برای مرور سوره حمد باشد.

 

2.        در درس 3 صفحه ۱۲، می­ توانیم همزمان با گفتگو درباره همدلی با دیگران و راه ­های مختلف آن، این خصلت را از ویژگی­ های تحسین بر انگیز در تعاملات با دیگران معرفی کنیم. خوب است پس از پایان درس، سوره مبارکه حمد را همخوانی کنیم.

 

3.       در فعالیت صفحه ۱۹، دانش ­آموزان در مورد شورای دانش آموزی و خصوصیات نماینده خود گفتگو می­ کنند. می ­توانیم راجع به ویژگی­ هایی که لازم است نماینده ­ها در تعامل با یکدیگر و سایر دانش ­آموزان و کادر مدرسه داشته باشند تا بتوانند برای مدرسه شان مفید باشند، با دانش ­آموزان گفتگو کنیم و در نهایت با قرائت سوره مبارکه حمد این گفتگو را به پایان برسانیم.

 

4.       در صفحه 38 تصاویری مربوط به حمل و نقل درون شهری را مشاهده می ­کنیم. می­توانیم به منظور یادآوری سوره حمد به دانش­ آموزان، راجع به زیبایی ­هایی که در تعامل با دیگران در این فضاها شکل می­ گیرد، گفتگو کنیم.

 

5.       در تصویر صفحه ‌۸۰، افراد بزرگ و کوچک که در حال تدارک مراسم استقبال از حاجیان می باشند، مشاهده می ­شود. همدلی و همکاری و کمک به یکدیگر از جمله رفتارهای زیبای اجتماعی است که مفهوم سوره حمد را یادآوری می­ کند.

 

6.       در ابتدای صفحه 109 گفته شده که پس از حمله چنگیز، هلاکو و تیمور به ایران، جانشینان آنها راه پدران خود را ادامه ندادند و تحت تأثیر عقاید و آداب و رسوم ایرانیان قرار گرفته و مسلمان شدند. همچنین سعی در عمران و آبادی ایران داشتند. خوب است به منظور یادآوری سوره حمد به دانش ­آموزان، توجه آنها را به این موضوع جلب کنیم که نحوه تعامل ایرانیان با جانشینان این افراد، نقش بسزایی در برقراری دوستی بین آنها داشت.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

× برای درج دیدگاه باید وارد شوید