Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

سوره حمد و درس مطالعات اجتماعی پایه چهارم

سوره حمد و درس مطالعات اجتماعی پایه چهارم

علاوه بر همه فعالیت‌ها و موقعیت‌هایی که می‌توانیم به واسطه آنها دانش‌آموزان را متوجه مفهوم سوره حمد نماییم، محتوای کتاب‌های درسی هم می‌توانند بستر خوبی برای این امر باشند. هر جای کتاب‌ها که بحث مشارکت در انجام کارهای خوب مطرح باشد، می‌توانیم به سوره مبارکه حمد اشاره کنیم. 

1.       در فعالیت صفحه ۳، دانش ­آموزان باید راجع به همدلی و همکاری بین همسایه­ ها و مردم یک محله گفتگو کنند. می­ توانیم به منظور یادآوری سوره حمد به دانش ­آموزان متذکر شویم که ممکن است ایجاد این همدلی و همکاری گاهی اوقات با سختی همراه باشد اما ارزش خلق چنین صحنه­ های زیبایی را دارد.

 

2.        در صفحه ۱۰ می­ توانیم در مورد این موضوع صحبت کنیم که داشتن یک خرید عاقلانه با اینکه می ­تواند قابل تحسین باشد، گاهی اوقات با سختی همراه است زیرا باید برای آن برنامه ریزی داشت و پس انداز کرد. بنابراین طرح این موضوع می ­تواند بهانه ­ای برای مرور سوره حمد باشد.

 

3.       در فعالیت 2 صفحه ۲۲، با توجه به تصویر ترافیک و آلودگی هوا در شهرهای بزرگ می­توانیم از بچه­ ها بخواهیم که بگویند برای کمک به پاکیزگی هوای شهر چه کارهای خوبی می ­توانند انجام بدهند و آیا این کارها سخت هستند یا آسان. خوب است پس از پایان این گفتگو، سوره حمد را همخوانی کنی.

 

4.       در صفحه ۴۱، می ­توانیم ضمن معرفی مورخان و باستان شناسان، به منظور یادآوری سوره حمد از دانش ­آموزان بخواهیم که بگویند با انجام چه کارهای خوبی می­ توانند نامی نیک برای آیندگان به جا بگذارند و اینکه آیا انجام این کارها آسان است یا همراه با سختی.

 

5.       در به کار ببندیم صفحه ۸۸، دانش­ آموزان باید با راهنمایی معلم خود، برای پاکسازی محیط همکاری کنند، کاری بسیار زیبا که ممکن است با سختی­ هایی همراه باشد. خوب است با خواندن سوره حمد به دانش­ آموزان یادآوری کنیم که تحمل سختی برای انجام رفتارهای زیبا نباید آنها را از انجام آن منصرف کند.

 

6.       در صفحه ۹۷، دانش ­آموزان با کارهای زیبایی که امام خمینی (ره) در عین تحمل سختی­ها به انجام رساندند آشنا می شوند. بنابراین خواندن این مطالب بهانه خوبی برای یادآوری سوره حمد است.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

× برای درج دیدگاه باید وارد شوید