Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

سوره حمد و درس ریاضی پایه چهارم

سوره حمد و درس ریاضی پایه چهارم

علاوه بر همه فعالیت‌ها و موقعیت‌هایی که می‌توانیم به واسطه آنها دانش‌آموزان را متوجه مفهوم سوره حمد نماییم، محتوای کتاب‌های درسی هم می‌توانند بستر خوبی برای این امر باشند. هر جای کتاب‌ها که بحث مشارکت در انجام کارهای خوب مطرح باشد، می‌توانیم به سوره مبارکه حمد اشاره کنیم. 

1.       در صفحه ۱، تصویر برج تایپه در کشور تایوان و برج میلاد را مشاهده می کنیم. خوب است ضمن توجه دادن دانش ­آموزان به زیبایی این برج­ ها، درباره مراحل دشوار ساخت آن و نتیجه تحسین برانگیز و چشم نواز حاصل از آن با دانش ­آموزان گفتگو کنیم تا به این واسطه مفهوم سوره حمد را برای آنها یادآوری کرده باشیم.

 

2.        در معما و سرگرمی صفحه 44، گره­ های مختلف و زیبایی که با طناب می ­توان ایجاد کرد را مشاهده می ­کنیم. ایجاد این گره ­های زیبا به تلاش و تمرین زیادی احتیاج دارد و در کوهنوردی مورد استفاده قرار می­ گیرد. می­ توانیم با بیان این مطلب مفهوم سوره حمد را برای دانش ­آموزان یادآوری کنیم.

 

3.       در صفحه 75 تصویر پل­ های ساخته شده در شهر را مشاهده می ­کنیم. می­توانیم به دانش ­آموزان بگوییم که درست است که ساخت و طراحی پل­ ها سخت است اما هنگامی که کار به اتمام می ­رسد، می ­توانیم از اینکه آن پل به انسان های دیگر خدمت می­ کند لذت ببریم. بنابراین خوب است بعد از گفتگو راجع به این تصویر، سوره حمد را با دانش­آموزان قرائت کنیم.

4.       در تصویر صفحه ۱۱۹، طرح اسلیمی و اشکال ساخته شده توسط قطعات تانگرام را مشاهده می­ کنیم. می­ توانیم با دانش ­آموزان در رابطه با تصاویر زیبایی که با ترکیب اشکال هندسی ساخته می ­شوند و تلاشی و که برای طراحی آنها صورت می گیرد، صحبت کنیم تا به این واسطه مفهوم سوره حمد را برای دانش ­آموزان یادآوری کرده باشیم.

 

5.       در معما و سرگرمی صفحه ۱۴۰، دانش ­آموزان باید مطابق الگوی مورد نظر، با هفت قطعه تانگرام رنگی شکل اشکال هندسی مختلف و زیبا بسازند. تهیه قطعات تانگرام و ساختن اشکال مختلف با آن ممکن است برای دانش ­آموزان سخت باشد اما شکل­ های رنگی حاصل، بسیار زیبا هستند. خوب است جلب توجه دانش­آموزان به زیبایی­ هایی که با سختی به دست می ­آیند سوره حمد را برای آنها یادآوری کنیم.

 

6.       در صفحه ۱۴۴ دانش­ آموزان با چگونگی رسم نمودار ستونی و خط شکسته آشنا می­شوند. دانش ­آموزان بعد از رسم نمودارهای رنگی از زیبایی آن لذت خواهند برد. بنابراین می­توانیم از گفتگو راجع به تلاش و سختی که لازم است برای رسم این نمودارها متحمل شوند، به عنوان بهانه ­ای برای یادآوری مفهوم سوره حمد استفاده کنیم.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

× برای درج دیدگاه باید وارد شوید