Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

سوره حمد و درس فارسی پایه چهارم

سوره حمد و درس فارسی پایه چهارم

علاوه بر همه فعالیت‌ها و موقعیت‌هایی که می‌توانیم به واسطه آنها دانش‌آموزان را متوجه مفهوم سوره حمد نماییم، محتوای کتاب‌های درسی هم می‌توانند بستر خوبی برای این امر باشند. هر جای کتاب‌ها که بحث مشارکت در انجام کارهای خوب مطرح باشد، می‌توانیم به سوره مبارکه حمد اشاره کنیم. 

1.       در درس اول صفحه 10، به این موضوع اشاره شده ­است که تمام مخلوقات خداوند از جمله فصل­ ها زیبایی ­های منحصر بفرد خود را داشته و قابل مقایسه با هم نیستند. می­توانیم به واسطه خواندن این درس، راجع به این موضوع که هر فردی خصوصیات زیبا و منحصر بفرد خود را دارد با دانش ­آموزان گفتگو کنیم و آنها را تشویق کنیم که در ارتباط با یکدیگر به این زیبایی ها توجه کرده و دوست خود را بخاطر داشتن آن تحسین کنند تا به این واسطه سوره حمد را برای آنها یادآوری کرده باشیم.

 

2.        در صفحه 18 راجع به کوچ زیبای پرستوها و سختی ­هایی که برای آن متحمل می­شوند، مطالبی بیان شده ­است. خواندن این درس می ­تواند بستر لازم را برای گفتگو در مورد رفتارهای زیبایی که برای انجام آنها باید قدری سختی را تحمل کرد، فراهم کند.

 

3.       در درس سوم صفحه 30 با ماجرای پسرکی آشنا می ­شویم که بخاطر کمک به مردی که الاغش را گم کرده بود به دردسر می­ افتد اما در انتها بخاطر هوش و فهم اش مورد تحسین قرار می ­گیرد. خواندن این داستان می­ تواند بهانه­ ای برای قرائت دسته جمعی سوره حمد باشد.

 

4.       در درس صفحه ۳۶، داستان حکیمی را می­ خوانیم که علم و دانایی­ اش باعث شهرت و نیک نامی او شد. می­ توانیم ضمن اشاره به رفتار زیبای حکیم که حاضر شد علم خود را در اختیار جوانان شهر قرار بدهد، این موضوع را متذکر شویم که این اتفاق بواسطه­ تحمل سختی و تلاش زیاد در کسب علم برای حکیم افتاد. به این صورت می ­توانیم مفهوم سوره حمد را برای دانش ­آموزان یادآوری کنیم.

5.       در صفحه ۵۲، ماجرای دو خدمتکار را می­ خوانیم که یکی از آنها بخاطر هوش و ذکاوتی که داشت دستمزد بیشتری از خواجه دریافت می­کرد. می ­توانیم پس از خواندن این مَثَل به منظور یادآوری سوره حمد، توجه دانش ­آموزان را به این نکته جلب کنیم که رفتار تحسین برانگیز خدمتکار حاصل چیزی جز تلاش و پشتکار او نبوده ­است و اینکه بسیاری از رفتارهای زیبا نیز نتیجه به جان خریدن سختی­ ها است.

 

6.       در صفحه 80، پس از خواندن درس باغچه اطفال دانش­ آموزان متوجه می­شوند برای انجام کاری زیبا و تحسین برانگیز مانند آنچه که آقای باغچه ­بان انجام دادند، باید سختی­ و مرارت­ های بسیاری را متحمل بشوند. بنابراین خوب است پس از خواندن این داستان سوره حمد را همخوانی کنیم.

 

7.       در مَثَل صفحه 139، دانش ­آموزان با رفتاری زیبا از سوی پیامبر (ص) آشنا می­شوند. پیامبر (ص) لازم می ­دانستند برای اینکه فرد دیگری را پند دهند باید ابتدا خودشان عامل به آن باشند و اینگونه است که پند در فرد اثر می­کند. فهم چنین موضوعی می ­تواند بهانه­ای برای همخوانی سوره حمد با دانش­ آموزان باشد.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

× برای درج دیدگاه باید وارد شوید