Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

سوره حمد و درس هدیه های آسمان پایه چهارم

سوره حمد و درس هدیه های آسمان پایه چهارم

علاوه بر همه فعالیت‌ها و موقعیت‌هایی که می‌توانیم به واسطه آنها دانش‌آموزان را متوجه مفهوم سوره حمد نماییم، محتوای کتاب‌های درسی هم می‌توانند بستر خوبی برای این امر باشند. هر جای کتاب‌ها که بحث مشارکت در انجام کارهای خوب مطرح باشد، می‌توانیم به سوره مبارکه حمد اشاره کنیم. 

1.       در داستان صفحه ۳۶، پیامبر (ص) برای اینکه همسایه مرد را به زیباترین شکل از کار زشت خود با خبر کند، چاره­ای می ­اندیشد. می ­توانیم برای یادآوری سوره حمد توجه دانش­ آموزان را به موضوع جلب کنیم که گاهی عکس العمل نشان دادن به زیباترین شکل ممکن، می ­تواند با سختی­ هایی همراه باشد زیرا باید برای پیدا کردن بهترین راه فکر کنیم و از روی احساسات تصمیم نگیریم.

 

2.        در صفحه ۳۹ ذیل تدّبر کنیم، از دانش ­آموزان خواسته شده که با قرارگیری در موقعیت­های مختلف، راجع به انواع کارهای زیبایی که در مقابل همسایگان می ­توانند انجام بدهند، گفتگو کنند. می­ توانیم بمنظور مرور سوره حمد، راجع به سختی­های احتمالی که در انجام این کارها ممکن است با آن مواجه شوند نیز صحبت کنیم.

 

3.       در تدّبر کنیم صفحه ۴۳، آیه­ ای راجع به ارزشمندی فرو بردن خشم و بخشش خطاهای دیگران آورده شده ­است. همچنین در بکار ببندیم همین صفحه دانش ­آموزان در موقعیت­های مختلفی قرار می ­گیرند که باید زیباترین رفتار که همان فرو بردن خشم است را انتخاب کنند. توجه به این انتخاب که ممکن است با سختی همراه باشد بهانه خوبی برای مرور سوره حمد است.

 

4.       در تدّبر کنیم صفحه ۶۳، گفته شده که نیکوکار کسی است که از آنچه دوست دارد به نیازمندان می­ بخشد. می ­توانیم ضمن گفتگو راجع به سختی­ های اینکار از زیبایی ­های اینگونه بودن نیز با دانش ­آموزان صحبت کنیم، تا به این واسطه مفهوم سوره حمد را با آنها مرور کنیم.

 

5.       در صفحه۸۶، پس از خواندن داستان خاله نرگس می­ توانیم با دانش ­آموزان راجع به رفتارهای پسندیده­ و تحسین برانگیزی که می­توانند در دیدار با خویشاوندان انجام دهند، گفتگو کنیم، تا به این واسطه سوره حمد را برای آنها مرور کرده باشیم.

 

6.       در کادرهای انتهای صفحه ۱۰۵، م ی­توانیم راجع به رفتارهای زیبایی که لازم است دانش­آموزان در مقابل معلم از خود بروز بدهند گفتگو کنیم. و در انتها سوره حمد را همخوانی کنیم.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

× برای درج دیدگاه باید وارد شوید