Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

سوره حمد و درس هدیه های آسمان پایه سوم

سوره حمد و درس هدیه های آسمان پایه سوم

علاوه بر همه فعالیت‌ها و موقعیت‌هایی که می‌توانیم به واسطه آنها دانش‌آموزان را متوجه مفهوم سوره حمد نماییم، محتوای کتاب‌های درسی هم می‌توانند بستر خوبی برای این امر باشند. هر جای کتاب‌ها که بحث مشارکت در انجام کارهای خوب مطرح باشد، می‌توانیم به سوره مبارکه حمد اشاره کنیم. 

1.       در تصویر صفحه ۷ دختری در حال کمک به یک پیرزن، دیده می­شود. رفتار زیبای این دختر می ­تواند بستر مناسب برای یادآوری سوره مبارکه حمد را فراهم کند.

 

2.        در صفحه ۱۷ بخش بگرد و پیدا کن چند رفتار زیبای پیامبر در زمان کودکی مانند با ادب بودن، مهربان و دلسوز بودن، شجاع بودن نام برده شده ­است. شناخت این ویژگی­های اخلاقی زیبای پیامبر می­ تواند مفهوم سوره مبارکه حمد را برای دانش آموزان تداعی کند.

 

3.       در داستان صفحه ۳۰، دانش ­آموزان با ماجرای حضرت زینب سلام‌الله‌علیها که در مواجهه با سختی­ ها صبر زیبا را پیشه کردند آشنا می­ شوند. این خصلت تحسین برانگیز حضرت زینب ­سلام‌الله‌علیها می ­تواند بهانه ­ای برای همخوانی سوره حمد باشد.

4.       در ببین و بگوی صفحه ۳۶، گفتگو در مورد راه های مختلف نیکی به والدین می­ تواند بهانه ­ای برای تحسین دانش ­آموزان به خاطر داشتن رفتارهای زیبا در مقابل والدین باشد.

5.       در داستان صفحه ۳۸، محدثه با خواندن نامه ­ای زیبا، عکس العمل زیبایی از دیگران دریافت می­کند و مورد تشویق همه قرار می ­گیرد. می ­توانیم پس از خواندن این داستان سوره حمد را با دانش ­آموزان همخوانی کنیم.

 

6.       در داستان صفحه ۶۶ مادر، پروانه را به خاطر حجاب کامل و زیبایش مورد تحسین قرار می ­دهد. داستان انتخاب پروانه می ­تواند بهانه ­ای برای قرائت سوره مبارکه حمد باشد.

 

7.       در داستان صفحه ۷۲، رفتار تحسین بر انگیز حضرت فاطمه در مقابل پدر بیان شده است. ایشان آنقدر برای پدرشان دلسوز و مهربان بودند که لقب مادر پدرش را به او دادند. خواندن این داستان می ­تواند بهانه‌ای برای یادآوری مفهوم سوره حمد باشد.

 

8.       در درس صفحه ۷۸، دانش ­آموزان با رفتار زیبای امام سجاد علیه‌السلام که به طور ناشناس به کاروان زیارتی پیوستند، آشنا می­ شوند. می­ توانیم در ادامه سوره حمد را با دانش ­آموزان قرائت کنیم.

 

9.       در سخنی از امام صادق علیه‌السلام در صفحه ۹۳ برخی از رفتارهای تحسین برانگیز و زیبا معرفی شده است که می ­توانیم به دانش ­آموزان بگوییم با عمل به آن رفتارها می ­توانند «سوره حمدی» بشوند.

 

10.       در صفحه ۹۵ با اجرای نمایشی با موضوع مهربانی و گذشت از اشتباه دیگران می ­توانیم با دانش ­آموزان خصلت زیبای گذشت را به تصویر بکشیم و مفهوم سوره مبارکه حمد را برای آنها قابل لمس کنیم.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

× برای درج دیدگاه باید وارد شوید