Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

سوره کافرون و درس علوم پایه ششم

سوره کافرون و درس علوم پایه ششم

علاوه بر همه فعالیت‌ها و موقعیت‌هایی که می‌توانیم به واسطه آنها دانش‌آموزان را متوجه مفهوم سوره کافرون نماییم، محتوای کتاب‌های درسی هم می‌توانند بستر خوبی برای این امر باشند. هر جای کتاب‌ها که بحث مشارکت در انجام کارهای خوب مطرح باشد، می‌توانیم به سوره مبارکه کافرون اشاره کنیم. 

1.       در صفحه ۲۱، می ­توانیم از قطع بی‌رویه درختان جنگل به عنوان یک رفتار بد اجتماعی نام ببریم که باید نسبت به آن ابراز برائت جمعی صورت بگیرد تا از تداوم آن در جامعه جلوگیری شود.

 

2.       در فکر کنید صفحه ۳۰، می­ توانیم آلوده کردن آب‌ها را به عنوان یک رفتار بد اجتماعی که به محیط زیست و جانداران آسیب­های جدی می‌زند معرفی کنیم و از دانش­ آموزان بخواهیم که با هم برای جلوگیری از ادامه آن برنامه‌ریزی کنند و این‌گونه یکی از اهداف سوره کافرون را برای دانش‌آموزان برجسته نماییم.

 

3.       در صفحه ۴۷ خوب است به دانش ­آموزان بگوییم که تنبلی، کم تحرکی و … از رفتارهای بد اجتماعی هستند که دین اسلام نیز انسان را از آن نهی کرده است. بنابراین­ دانش­ آموزان می ­توانند با تشکیل گروه ­هایی دیگر دانش ­آموزان را به ورزش کردن و فواید آن آگاه کنند تا به این صورت «سوره کافرونی» بشوند.

 

4.       در صفحه ۹۶ می ­توانیم رفتارهای ناپسند اجتماعی را به بیماری واگیردار تشبیه کنیم و برای یادآوری سوره کافرون به دانش ­آموزان بگوییم که اگر نتوانند جلوی یک رفتار بد در اجتماع را بگیرند آن رفتار بد مثل ویروس می‌تواند کل جامعه را آلوده نماید. پس وظیفه همه ماست که نه تنها خودمان از آن کار ابراز برائت کرده، بلکه برای آگاه کردن جامعه از آن گروه‌هایی تشکیل دهیم و برنامه‌ریزی داشته باشیم.

 

5.       در صفحه 97، دانش ­آموزان یاد می­گیرند که بدن انسان در مقابل ورود میکروب­ ها تا جایی که ­بتواند مقاومت و مقابله می­کند. خوب است برای مرور سوره کافرون به آنها بگوییم که آنها هم در جمع‌هایشان اگر در مواردی تشخیص دادند کسانی یا کارهایی باطل است باید با تمام وجود جلوی آن بایستند و نگذارند که به بقیه افراد آسیب بزنند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

× برای درج دیدگاه باید وارد شوید