Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

سوره ناس و درس علوم پایه سوم

سوره ناس و درس علوم پایه سوم

علاوه بر همه فعالیت‌ها و موقعیت‌هایی که می‌توانیم به واسطه آنها دانش‌آموزان را متوجه مفهوم سوره ناس نماییم، محتوای کتاب‌های درسی هم می‌توانند بستر خوبی برای این امر باشند. هر جای کتاب‌ها که بحث مشارکت در انجام کارهای خوب مطرح باشد، می‌توانیم به سوره مبارکه ناس اشاره کنیم. 

1.  در فعالیت صفحه­ ۳۶ دانش ­آموزان باید یک آزمایش را انجام بدهند. اما به دلیل وجود خطر احتمالی ترجیح داده شده که زیر نظر معلم انجام شود تا کار بهتر، سریع­تر و با خطای کمتری به اتمام برسد. می توانیم پس از انجام این فعالیت به دانش ­آموزان بگوییم که آنها بین اینکه خودشان به تنهایی آزمایش را انجام بدهند و یا اینکه با کمک معلم آن را به اتمام برسانند، کاری را که بهتر و مطمئن­تر بود، انتخاب کردند و با این انتخاب به «سوره ناسی» شدن نزدیک‌تر شدند.

2.     در صفحه­ ۴۰ دانش ­آموزان طی فعالیتی باید ببینند که آیا پارچه­ خیس در سایه زودتر خشک می ­شود یا در آفتاب. می ­توانیم پس از پاسخگویی به این پرسش به دانش­ آموزان بگوییم همانطور که ما برای خشک کردن لباس­ها بهترین راه را انتخاب می­کنیم، در مورد انجام کارهای مختلف هم باید این دقت را داشته باشیم تا بهترین کارها را برای انجام دادن انتخاب کنیم تا به نتایج خوب برسیم.

علوم سوم-۴۰

3.     در جمع‌آوری اطلاعات صفحه­ 50، با دانش ­آموزان درباره­ راه­ های جلوگیری از هدر رفتن آب گفتگو می ­کنیم. می ­توانیم به منظور یادآوری سوره­ ناس ضمن این گفتگو از دانش ­آموزان راجع به راه­ های عملی‌تر و بهتر در این رابطه بپرسیم.

4.     در صفحه­ ۵۷ تصویر کودکی را در دندانپزشکی می­ بینیم. می­ توانیم با دانش ­آموزان راجع به بهترین کار­هایی که می­ توانند انجام بدهند تا دندان‌های سالمی داشته باشند، گفتگو کنیم. مثلا اگر مسواک زدن را جزء مهمترین کارهای روزانه قرار دهیم، حتما دیرتر از بقیه نیازمند مراجعه به پزشک خواهیم شد.

4.     در تصویر صفحه­ ۶۸، دانش ­آموزان در حال هول دادن سنگی بزرگ هستند. یکی از بهترین و سریع‌ترین راه‌ها در این گونه موارد استفاده از اهرم است که در صفحه­ 80 در مورد آن توضیح داده شده است. می ­توانیم پس از گفتگو درباره­ این که در بعضی مواقع استفاده از اهرم‌ها می‌تواند وارد کردن نیرو به اجسام را راحت‌تر و سریع‌تر کند و در نتیجه بهترین راه برای جابه ­جایی اجسام هستند، مفهوم سوره­ مبارکه­ ناس را به دانش ­آموزان یادآوری کنیم.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

× برای درج دیدگاه باید وارد شوید