Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

سوره فلق و درس مطالعات اجتماعی پایه ششم

سوره فلق و درس مطالعات اجتماعی پایه ششم

علاوه بر همه فعالیت‌ها و موقعیت‌هایی که می‌توانیم به واسطه آنها دانش‌آموزان را متوجه مفهوم سوره فلق نماییم، محتوای کتاب‌های درسی هم می‌توانند بستر خوبی برای این امر باشند. هر جای کتاب‌ها که بحث مشارکت در انجام کارهای خوب مطرح باشد، می‌توانیم به سوره مبارکه فلق اشاره کنیم. 

1.     در صفحه ۸ و ۹ جمع دوستان را می­ بینیم. گاهی ما دوست داریم شادی­ ها و یا ناراحتی و مشکلات خود را با دوستانمان در میان بگذاریم. می­ توانیم بعد از گفتگو درباره­ جمع دوستان و توانایی حل مشکلات به واسطه­ این جمع، سوره مبارکه فلق را با دانش­ آموزان قرائت کنیم.

2.     در صفحه­ ۱۸ درس چگونه تصمیم بگیریم، می­ توانیم به دانش ­آموزان بگوییم که یکی از راه‌های جلوگیری از بروز مشکل، گرفتن تصمیمات درست است و در بعضی مواقع میتوانند درباره موضوعی با تشکیل گروه به صورت دسته جمعی تصمیم بگیرند و هر کس یک تجربه از تجربیات خود را در اختیار بقیه بگذارد تا با در نظر گرفتن دستورات دینی مناسب­ترین تصمیم اتخاذ شود. 

مطالعات ششم-۱۸

3.   در صفحه­ ۳۳ تصویر شهر تهران را در زمان اوج مصرف برق مشاهده م ی­کنیم. اگر میخواهیم همیشه از انرژی برق و بقیه­ منابع انرژی کشورمان استفاده کنیم باید دیگران را به صرفه‌جویی تشویق کنیم. گفتگو راجع به چگونگی تلاش دسته جمعی دانش ­آموزان برای حل این مسئله بهانه­ خوبی برای یادآوری مفهوم سوره مبارکه­ فلق است.

4.     در صفحه­ ۷۰ موضوع مطرح شده درباره­ برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت است. می ­توانیم در این بخش به دانش­ آموزان  بگوییم که می‌توانند اوقات فراغت خود را گروهی برنامه‌ریزی کنند و در فعالیت­ های اجتماعی مثل دید و بازدید از خانه­ سالمندان، حضور در انجمن ­های مختلف مانند بسیج و سازمان جوانان هلال احمر مشارکت داشته باشند تا به این واسطه علاوه بر پر کردن اوقات فراغت، نقشی در حل مشکلات جامعه نیز ایفا کنند.

5.     در بین تصاویر صفحه­ ۷۶، تصویر گروه‌هایی که به حل مشکلات جامعه می­پردازند نیز دیده می ­شود. می ­توانیم پس از گفتگو راجع به نقش هر یک از این گروه‌ها در رفع مشکلات جامعه سوره­ فلق را با دانش ­آموزان همخوانی کنیم.

6.     در صفحه­ ۱۰۵ موضوع مورد بحث درباره­ ایستادگی در برابر بیگانگان است که یک تلاش و همبستگی جمعی برای رفع چنین مشکلی را می­طلبد. می­ توانیم به دانش ­آموزان  بگوییم که مردم کشورمان در هر مقطع زمانی که در مقابل مشکلات از جمله بیگانگان ایستادگی کرده­ اند (مانند ماجرای میرزا کوچک خان جنگلی و یارانش در صفحه­ ۱۱۱ و آزادی خرمشهر در صفحه­ ۱۱۳)، مفهوم سوره­ مبارکه­ فلق را به تصویر کشیده ­اند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

× برای درج دیدگاه باید وارد شوید