Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

سوره فلق و درس علوم پایه پنجم

سوره فلق و درس علوم پایه پنجم

علاوه بر همه فعالیت‌ها و موقعیت‌هایی که می‌توانیم به واسطه آنها دانش‌آموزان را متوجه مفهوم سوره فلق نماییم، محتوای کتاب‌های درسی هم می‌توانند بستر خوبی برای این امر باشند. هر جای کتاب‌ها که بحث مشارکت در انجام کارهای خوب مطرح باشد، می‌توانیم به سوره مبارکه فلق اشاره کنیم. 

1.     در صفحه­ 4 به نحوه­ روبرو شدن دانشمندان با مشکلات و سوال­هایشان اشاره شده است. این شیوه­ عملکرد موجب کشف روابط و مطالب جدید می­ شود. می ­توانیم پس از توضیح این موضوع که نحوه­ برخورد ما با مشکلات در موفق شدنمان بسیار مهم است، سوره­ فلق را با دانش ­آموزان همخوانی کنیم.

2.     در صفحه­ 20 ذیل عنوان ذره بین، به این موضوع اشاره شده است که برخی از افراد سالخورده قادر به خواندن نوشته ­های روزنامه و کتاب نیستند. می­ توانیم پس از خواندن این مطلب با دانش ­آموزان راجع به نحوه­ درست تعامل با افراد سالخورده گفتگو کنیم تا به این واسطه مفهوم سوره­ فلق را یادآوری کرده باشیم.

علوم_پنجم-۲۰

3.     در صفحه­ 43 اشاره­ ای به سیستم عصبی و چگونگی هماهنگی سلول­های آن با هم شده است. می­ توانیم به دانش­ آموزان بگوییم که اگر ما هم در تعامل با دوستان، خانواده و دیگران به این اندازه منظم و هماهنگ باشیم و هر فردی وظیفه­ ای را که بر عهده دارد، به خوبی انجام دهد، در زندگی موفق خواهیم شد و کمتر به مشکل در تعامل با دیگران برمی‌خوریم.

4.     در صفحه­ 83 دانش ­آموزان طی فعالیتی نفوذپذیری انواع خاک‌ها نسبت به آب را مورد بررسی قرار می­دهند. خاکی که نفوذپذیرتر باشد برای رشد گیاه مناسب‌تر است. درست مثل روابط انسان‌ها با هم؛ می­توانیم برای یادآوری سوره­ی فلق به دانش ­آموزان بگوییم که ما هم اگر در تعاملات خود با اطرافیان بهترین برخورد را داشته باشیم، هم خودمان رشد می­ کنیم و هم دیگران در کنار ما رشد خواهند کرد. اما اگر سخت و بی‌ادب باشیم و دیگران در کنار ما احساس امنیت نکنند، از ما فاصله می­گیرند و نمی ­توانیم با آنها ارتباط برقرار کنیم.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

× برای درج دیدگاه باید وارد شوید