Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

سوره فلق و درس ریاضی پایه پنجم

سوره فلق و درس ریاضی پایه پنجم

علاوه بر همه فعالیت‌ها و موقعیت‌هایی که می‌توانیم به واسطه آنها دانش‌آموزان را متوجه مفهوم سوره فلق نماییم، محتوای کتاب‌های درسی هم می‌توانند بستر خوبی برای این امر باشند. هر جای کتاب‌ها که بحث مشارکت در انجام کارهای خوب مطرح باشد، می‌توانیم به سوره مبارکه فلق اشاره کنیم. 

1.     در تمرین اول کار در کلاس صفحه­ 8، به ساخت یک مدرسه توسط افراد خیّر اشاره شده است. اینکه انسان باید در تعاملات خود با دیگران خیررسان باشد، گِرهی را باز کند و مشکلی را برطرف نماید، مفهومی است که می ­توانیم آن را با یادآوری سوره­ فلق به دانش آموزان گوشزد کنیم.

2.     در تمرین اول صفحه­ 18، به قطع شدن درختان برای تولید کاغذ اشاره شده ­است. میتوانیم به بهانه­ یادآوری سوره­ فلق راجع به این مشکل، عواقب آن و راه‌های جلوگیری از آن با دانش ­آموزان گفتگو کنیم.

ریاضی_پنجم-۱۸

3.     در تمرین 4 صفحه­ 31 گفته شده که مینا و سمانه کاغذهای باطله­­­ ای را که جمع آوری کرده بودند، به مدرسه تحویل دادند. یکی از نکات مثبت در تعامل با دیگران همراه شدن با آنها برای انجام کارهای خوب است. همراهی در کارهای خوب از بروز بسیاری از مشکلات اجتماعی جلوگیری می­ کند.

4.     در صفحه­ 59 تمرین 6، به دو دوست اشاره شده که یکی از آنها کتاب‌های بیشتری دارد. می­توانیم با توجه به مشکلاتی که دانش ­آموزان در این سن در تعامل با دیگران دارند، آنها را در این موقعیت قرار بدهیم و بپرسیم که اگر آنها جای زهره که 12 کتاب بیشتر دارد بودند و کتاب‌ها هم کتاب داستان بودند، چه می­ کردند؟ آیا کتاب‌هایشان را به دیگران قرض می ­دادند تا آنها هم مطالعه کنند؟

5.     در تمرین 4 صفحه­ 97 دانش­آموزان باید محاسبه کنند که در مسابقه شنا کدام گروه برنده شده‌اند. گفتگو راجع به گروه‌ها و نوع تعاملاتی که آنها را به پیروزی نزدیک‌تر می­کند، میتواند بهانه­ ای برای یادآوری سوره­ فلق باشد.

6.     در معما و سرگرمی صفحه­ 140 دانش ­آموزان باید یک بازی را چند نفری انجام بدهند. میتوانیم در بستر بازی گروهی مشکلاتی را که در تعاملات بین دانش ­آموزان ممکن است به وجود بیاید، حل کنیم.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

× برای درج دیدگاه باید وارد شوید