Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

سوره فلق و درس فارسی پایه پنجم

سوره فلق و درس فارسی پایه پنجم

علاوه بر همه فعالیت‌ها و موقعیت‌هایی که می‌توانیم به واسطه آنها دانش‌آموزان را متوجه مفهوم سوره فلق نماییم، محتوای کتاب‌های درسی هم می‌توانند بستر خوبی برای این امر باشند. هر جای کتاب‌ها که بحث مشارکت در انجام کارهای خوب مطرح باشد، می‌توانیم به سوره مبارکه فلق اشاره کنیم. 

1.     داستان راز گل سرخ در صفحه­ ۲۱ داستان پروانه ­ایی است که به خاطر زیبایی­ اش دچار غرور و خودبینی شده؛ در نتیجه اطرافیان از او دور می­ شوند. تا اینکه دوستانش تصمیم می­گیرند کاری کنند تا خودش را نبیند. می­ توانیم پس از خواندن این داستان به منظور یادآوری مفهوم سوره­ فلق آن را با دانش­ آموزان همخوانی کنیم.

2.     در صفحه­ ۲۶ در داستان رازی و ساخت بیمارستان، مردم شهر اختلاف نظر خود را با کمک گرفتن از یک طبیب دانا و هوشیار حل کردند. می­ توانیم یکی از راه حل­ های مشکلات در روابط با دیگران را، بهره‌گیری از دانایی و هوشیاری افراد متخصص بیان کنیم تا به این واسطه مفهوم سوره فلق را برای دانش آموزان یادآوری کرده باشیم.

فارسی_پنجم-۲۶

3.     در دانش زبانی صفحه­ 37، اهمیت خوب گوش دادن به صحبت دیگران بیان شده ­است. می ­توانیم در این بخش به دانش­ آموزان بگوییم که بهره بردن از این توانایی در تعامل با دیگران بسیار اهمیت دارد و از بروز مشکلات جلوگیری می­کند.

4.     داستان نام نیکو در صفحه­ 78 در مورد کودکی استاد محمود فرشچیان است. ایشان، کودکی بسیار با ادب بودند و همین ادب در برابر معلم و استاد یکی از رموز موفقیت ایشان بود. خوب است به این بهانه ما نیز به دانش آموزان یادآور شویم که نحوه­ برخورد با والدین و معلم و بزرگترها می­تواند تاثیر زیادی در موفقیت و جلوگیری از بروز مشکلات داشته باشد.

5.   در داستان نقش خردمندان صفحه­ 83، خواجه نصیرالدین به دلیل دانشی که داشت توانست به لشکر دشمن نفوذ و بسیاری از سرمایه ­های ارزشمند کشور را حفظ کند. میتوانیم این مطلب را به دانش ­آموزان متذکر شویم که کسب دانش در حل نمودن مشکلات تاثیر می­گذارد و به این واسطه می توانیم بسیاری از مشکلات را حل کنیم. 

6.     در صفحه­ 111 شعر کاجستان، دوستی و یاری‌رسانی به هم نوع موجب شد که یک دِه به کاجستان تبدیل شود. می توانیم پس از خواندن این شعر و حل تمرین های آن به دانش آموزان بگوییم که یکی از راهکارهای زیبا در تعامل با دوستان این است که زمانی که آنها به کمک ما نیاز دارند، دست آنها را بگیریم. سپس سوره­ فلق را همخوانی کنیم.

7.     داستان جوان و راهزن در صفحه­ 139، بیانگر تاثیر صداقت و محبت به والدین در حل مشکلات است. می­ توانیم با گوشزد کردن رعایت این دو اصل به دانش­آموزان در تعامل با دیگران مفهوم سوره­ فلق را به آنها یادآوری کنیم.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

× برای درج دیدگاه باید وارد شوید