Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

سوره فلق و درس فارسی پایه چهارم

سوره فلق و درس فارسی پایه چهارم

علاوه بر همه فعالیت‌ها و موقعیت‌هایی که می‌توانیم به واسطه آنها دانش‌آموزان را متوجه مفهوم سوره فلق نماییم، محتوای کتاب‌های درسی هم می‌توانند بستر خوبی برای این امر باشند. هر جای کتاب‌ها که بحث مشارکت در انجام کارهای خوب مطرح باشد، می‌توانیم به سوره مبارکه فلق اشاره کنیم. 

1.     صفحه ۳۰ درس ۳ ” راز نشانه‌ها “، راجع به مردی که الاغش را گم کرده و پسرکی است که از روی نشانه­ های به جا مانده از الاغ به مرد کمک می­ کند تا آن را پیدا کند. می­ توانیم ضمن گفتگو درباره­ توجه به نشانه‌ها برای پیدا کردن راه حل مشکل، توجه دانش آموزان را به مفهوم سوره­ فلق جلب کنیم.

2.     صفحه ۳۶ درس ۴ “ارزش علم”، داستان حکیمی است که با ورود به سرزمینی جدید احساس تنهایی و غریبی می­ کند (که از انواع مشکلات است) ولی فردی با دیدن مهارتش به او کمک می­ کند تا رشد کند. می­ توانیم با بچه‌ها گفتگو کرده و به این موضوع اشاره کنیم که چگونه فرد به کمک علمی که داشت، هم مشکلش را حل کرد و هم مشهور شد.

فارسی_چهارم-۳۶

3.     در صفحه ۴۲ درس ۳ “رهایی از قفس”، ماجرای طوطی ای بیان شده است که به دنبال رهایی از قفس بود. پس برای حل مشکل دربند بودن خود چاره­ ای اندیشید. می­ توانیم به دنبال گفتگویی که در بخش درک مطلب صورت می­ گیرد، سوره­ فلق را نیز هم‌خوانی کنیم.

4.     ‌ صفحه ۸۸ در داستان ” فرمانده دل‌ها ” مشکل اشغال خرمشهر با پشتکار و اراده و صبر فرمانده و با کمک و همراهی گردانش حل می ­شود. می­ توانیم با اشاره به این نوع از مشکلات، مفهوم سوره­ فلق را برای دانش­ آموزان یادآوری کنیم.

5.     در صفحه ۱۱۶ قسمت بخوانیم و بیندیشیم، همسایه برای حل مشکل درسی دانش‌آموز از ترفندی استفاده می­ کند تا به او بفهماند که هرکس می­ تواند مشکلش را حل کند؛ به شرطی که درس را به دقت مطالعه نماید. می­توانیم با اشاره به سوره فلق، با دانش­ آموزان از اهمیت برنامه‌ریزی برای حل مشکلات فردی خصوصا در زمینه­ درسی صحبت کنیم.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

× برای درج دیدگاه باید وارد شوید