Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

سوره فلق و درس ریاضی پایه چهارم

سوره فلق و درس ریاضی پایه چهارم

علاوه بر همه فعالیت‌ها و موقعیت‌هایی که می‌توانیم به واسطه آنها دانش‌آموزان را متوجه مفهوم سوره فلق نماییم، محتوای کتاب‌های درسی هم می‌توانند بستر خوبی برای این امر باشند. هر جای کتاب‌ها که بحث مشارکت در انجام کارهای خوب مطرح باشد، می‌توانیم به سوره مبارکه فلق اشاره کنیم. 

1.     در ابتدای فصل اول صفحه 1، الگویابی به عنوان روشی برای طراحی ساختمان‌ها معرفی شده است. بنابراین می­ توانیم بگوییم برخی از مسائل و مشکلات ساختمان‌ها را به واسطه­ الگویابی می‌توان حل نمود. در ادامه­ فصل نیز دانش ­آموزان با این روش آشنا می­ شوند. می­ توانیم پس از توضیح این روش مفهوم سوره­ فلق را مرور کنیم.

2.     در صفحه­ 16 دانش­ آموزان با مفهوم میلیون آشنا می­ شوند. بخشی از مشکلات محاسباتی ما می­ تواند مربوط به عدم شناخت اعداد بزرگ مثل میلیون و میلیارد باشد. مثالی از تمرین‌های این چنینی را در سوال‌های 1، 2 و 3 صفحه 19 مشاهده می­ کنیم. می­ توانیم پس از حل این تمارین سوره­ فلق را با دانش ­آموزان هم‌خوانی کنیم.

3.     در فصل دوم دانش­ آموزان با مفهوم کسر و کاربردهای آن در زندگی آشنا می­ شوند. ما در زندگی گاهی با مسائلی روبرو می­ شویم که برای حل آنها به دانش ریاضی نیاز داریم. نمونه­ ای از مسائلی که با شناخت کسر می­ توانیم حل کنیم در کار در کلاس صفحه­ 39 آمده است.

4.     در ابتدای فصل 3 صفحه­ 45، به استفاده­ ما از چهار عمل اصلی جمع، تفریق، ضرب و تقسیم در هنگام خرید و فروش اشاره شده ­است. بنابراین بسیاری از مشکلات این چنینی ما با دانستن چهار عمل اصلی قابل حل هستند. می­ توانیم این گونه در ابتدای فصل مفهوم سوره­ فلق را برای دانش­ آموزان یادآوری کنیم.

5.     در ابتدای فصل 4 صفحه­ 75 به کاربرد اندازه ­گیری در نقشه‌برداری و ساختن بناها اشاره شده است. بنابراین برخی از مشاغل برای حل مسائل مربوط به کارشان باید به روش­ های مختلف از جمله اندازه ­گیری مسلط باشند وگرنه دچار مشکل می­شوند. می توانیم در ادامه­ این گفتگو توجه دانش­ آموزان را به مفهوم سوره­ فلق جلب کنیم.

6.     در فعالیت صفحه­ 90 معلم با طرح یک مساله از بچه‌ها می­ خواهد تا راه حل تعدادی از دانش ­آموزان را دیده و درباره­ آن توضیح دهند. سپس در صورت امکان راه حل دیگری پیشنهاد کنند. اینکه یک مسئله را می ­توان به شیوه­ های مختلف حل کرد، ­می ­تواند بهانه ­ای برای مرور سوره­ فلق باشد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

× برای درج دیدگاه باید وارد شوید