Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

سوره فلق و درس ریاضی پایه اول

سوره فلق و درس ریاضی پایه اول

علاوه بر همه فعالیت‌ها و موقعیت‌هایی که می‌توانیم به واسطه آنها دانش‌آموزان را متوجه مفهوم سوره فلق نماییم، محتوای کتاب‌های درسی هم می‌توانند بستر خوبی برای این امر باشند. هر جای کتاب‌ها که بحث مشارکت در انجام کارهای خوب مطرح باشد، می‌توانیم به سوره مبارکه فلق اشاره کنیم. 

  1. در صفحه­ 7 به دانش­ آموزان آموزش داده شده که چگونه با انگشتان اعداد را بشمارند. این شیوه از شمارش اعداد نمونه‌ای از آسان‌سازی حل مسئله را نیز به دانش ­آموزان آموزش می­ دهد. به این صورت که با استفاده از داشته‌های خدادادی خود مشکلی را که با آن روبرو هستند، حل می­کنند.

2. در صفحه­ 11 دانش ­آموزان یاد می­گیرند که جهت‌ها را با استفاده از دست چپ و راست خود تشخیص بدهند. در این تمرین نیز یک مشکل (تعیین جهت) با استفاده از داشته‌های خدادادی آسان می ­شود.

ریاضی_اول-۱۱

 3. در صفحه­ 26 طرز استفاده از شابلون به دانش­ آموزان آموزش داده می­ شود. می ­توانیم به این بهانه سوره­ فلق را همخوانی کرده و به دانش ­آموزان یادآوری کنیم که کسب یکسری مهارت­ها (در اینجا کار با شابلون) برخی از مشکلات ما را حل می­ کنند.

 

4. در صفحه­ 44 و 51 دانش ­آموزان با کاربرد جمع و تفریق آشنا می ­شوند (شمارش تکه های کیک و میهمان­ ها). آنها می­ توانند از این توانایی برای حل بسیاری از مسائلی که در زندگی با آنها روبرو می­ شوند، استفاده کنند. بنابراین یادگیری مهارت‌هایی که در مدرسه آموزش داده می­ شوند، به حل مسائل درون و بیرون از مدرسه نیز کمک می ­کند.

5. در صفحه­ 70 مفهوم مقایسه­ دو عدد از نظر کمتر و بیشتر بودن به دانش ­آموزان آموزش داده شده است. می­ توانیم به دانش ­آموزان بگوییم که اگر بتوانند چیزهای مختلف را با هم به خوبی مقایسه کنند، خیلی از مشکلات را می­ توانند به راحتی حل کنند.

6. تمرین­ های صفحه­ 87 توانایی دانش ­آموزان را در شیوه ­های مختلف جمع بستن اعداد گسترش می ­دهد. می­ توانیم به ­­ دانش آموزان بگوییم که گاهی انسان می­ تواند یک مشکل را از راه­های مختلفی حل کند و برای حل یک مسئله فقط به دنبال یک راه حل نباشند.

7. در تمرین دوم صفحه­ 129 دانش آموزان باید کارها را براساس اولویت انجام، شماره‌گذاری کنند. می­ توانیم به آنها یادآوری کنیم که داشتن نظم و رعایت ترتیب انجام کارها از وقوع بسیاری از مشکلات پیشگیری می ­کند.

8. در صفحه­ 140 دانش ­آموزان حل ذهنی مسائل را تمرین می­ کنند. می ­توانیم نتیجه بگیریم که با فکر کردن، بسیاری از مشکلات قابل حل است.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

× برای درج دیدگاه باید وارد شوید