Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

سوره ای برای تمام سال

سوره ای برای تمام سال

خانم بحیرایی _ دبستان شهید جلیلی _ شهر تهران _ منطقه 14

 

درفهم قرآن سوره بینه، بدلیل اینکه آوردن دلیل وبرهان برای انجام هرکاری منطقی بود ،من این سوره را از اول مهر سوره ای برای تمام سال تحصیلی درنظر گرفتم وازهرفرصتی برای گفتن نکات این سوره استفاده می کنم.

 

بعداز روخوانی این سوره در طی یک ماه اول سال، نکته این سوره (یعنی آوردن دلیل منطقی برای انجام هرکاری که ازمن سر می زند) را سرلوحه کارخودم و دانش آموزان قراردادم وهنوز هم ادامه دارد …

برای ابن سوره از تمام اعمال و رفتار بچه ها نسبت به هم و نیز در انجام تکالیف و درس خواندن استفاده کردم و گفتم بچه ها بیایید برای انجام تمام کارهایی که در مدرسه و یا در منزل انجام می دهیم یک دلیل منطقی بیاوریم و آنها را دسته بندی کنیم ودرموردش باهم مشورت کنیم و یک جورایی طبق گفته قرآن قبل از اینکه به حساب ما رسیدگی کنند خودمان به حساب کارهایی که می کنیم رسیدگی کنیم.

برای انجام تکالیف، اگر کسی کاری انجام نمی داد و می خواست دلیل بیاورد، دلیلش روی تابلو نوشته می شد و یا شفاهی در موردش بحث می کردیم و دلیل غیرمنطقی و منطقی  اش را  بیان می کردیم  و نظرات بچه ها  در مورد این عمل گفته می شد و خود بچه ها به نتیجه مناسب و خوب دست پیدا می کردند  در مورد دعوا کردن بچه ها و موارد بحثشان که باعث کشمکش بین آنها می شد، خود بچه ها وارد بحث می شدند و نتیجه اخلاقی خوب بدست می آمد. درمورد رعایت بهداشت فردی و کوتاه کردن ناخن و مو اگر  کسی رعایت نمی کرد خود بچه ها با دلیل های منطقی دوستانشون را قانع می کردند. رعایت بهداشت و تمیزی کلاس که اول سال خیلی کم رنگ بود ولی همان ماه اول مدرسه به این نتیجه رسیدند که علاوه بر زیبایی  کلاس  خودشان احساس رضایت دارند. دراین زمینه ها و موارد مختلف درحال انجام و مرور این سوره هستیم.

 

درمورد درس علوم و ارتباط این سوره درباره ی کاشت دانه ها و علت آبیاری به موقع و به اندازه گیاه و ارتباط این سوره با این درس توضیح دادیم وهمینطور آزمایش علوم علت شوری آب دریا و علت شیرینی آب باران و برف صحبت شد و دلیل منطقی این بحث به نتیجه خوبی رسید. فعالیتی که برای این سوره درنظر گرفتم  این بود که دانش آموزان در صورت رعایت نظم در رسیدن به انجام برنامه درسی در وقت تعیین شده، بصورت منظم امتیاز دریافت کنند و می توانند عضو تیم فوتبال کلاس شوند و درمسابقات بین پایه ای شرکت کنند درغیر این صورت نمی توانند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

× برای درج دیدگاه باید وارد شوید

Published By
Fallah.m

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

× برای درج دیدگاه باید وارد شوید