برای مشاهده اشیا تنها چشم داشتن کفایت نمیکند؛ وجود نور هم پدیدهمهمی است که بدون آن نمیتوان چیزی را دید. فعالیتهائی که در آن مقایسه بین دو حالت وجود و عدم وجود نور برای مشاهده و انجام کارها صورت میگیرد؛ بستر مناسبی برای یادآوری مفاهیم سوره فیل در این مقطع هستند. برای مثال از دانشآموزان میخواهیم ابتدا در جای تاریک یا با چشم بسته یک نقاشی ساده بکشند؛ در مرحله بعد با وجود نور یا با چشم باز همان نقاشی را تکرار کرده و دو نقاشی را با هم مقایسه کنند. این فعالیت را میتوان برای پیدا کردن اشیا درون کلاس، پرتاب کردن توپ درون سبد و… هم انجام داد. لازم است هنگام بسته بودن چشم دانشآموزان، روی اینکه بخاطر نرسیدن نور چشمانمان نمیبیند تآکید کنیم، نه بسته بودن چشمها.