Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

دلیل شکل هر عضو بدن

صفحه اول > پایه سوم> سوره مبارکه بینه>فعالیت

دلیل شکل هر عضو بدن

دلایل آفرینش هریک از اعضای بدن به شکل خود را از توحید مفضل، برای بچه‌ها بیان می‌کنیم؛ به عنوان مثال چرایی این‌ که ابرو بالای چشم است، یا چشم به شکل بادام است، یا داشتن مژه و… می‌توان از چند نفر از دانش‌آموزان که ژیمناستیک بلد هستند بخواهیم که با دستان خود راه بروند و درباره علت اینکه انسان به این شکل آفریده نشده ‌است صحبت کرده و بر علت آفرینش انسان به شکل فعلی تاکید کنیم. با بچه‌‌ها درباره‌ دلیل شکل هر یک از اعضای بدن صحبت کرده و از آنها نظرشان را جویا می‌شویم؛ به عنوان مثال:

  •     علت این‌که چشم‌ها در بالاترین نقطه از بدن، یعنی روی سر قرار دارند چیست؟ اگر مثلا کف دست‌ها یا پاهایمان بودند چه اتفاقی می‌افتاد؟ وقتی می‌خواستیم چیزی را با دست بلند کنیم، یا هنگام راه رفتن!
  •     و یا این‌که چرا بعضی از اعضای بدن جفت هستند، مانند دست‌ها ولی بعضی دیگر یکی هستند، مانند سر. مثلا اگر دو سر داشتیم چه می‌شد؟ مغز در هر سر یک دستوری می‌داد. یکی به پاها دستور می‌داد که به چپ بروند و دیگری به پاها دستور می‌داد به راست بروند! چه اتفاقی می‌افتاد؟ یا این‌که هر سر، با دهان خود، شروع می‌کرد به صحبت در مورد یک موضوع متفاوت! قطعا دیگران متوجه نمی‌شدندکه ما چه می‌گوییم. مثلا اگر یک دست داشتیم، خیلی از کارها را نمی‌توانستیم انجام دهیم. در این راستا بعضی از حرکاتی را که با دو دست نیاز داریم برای انجام دادنشان، از بچه‌ها می‌خواهیم با یک دست انجام دهند. مثلا بستن دکمه‌های لباس با یک دست.
  •     می‌توانیم از بچه‌ها بخواهیم با انجام برخی حرکاتی که بدون یک عضو آن حرکات غیر ممکن است، به علت خلقت آن عضو توجه کنند. برای مثال از بچه‌ها می‌خواهیم، بدون خم کردن آرنجشان، صورتشان را بخارانند.
  •     علت آفرینش پلک‌ها چیست؟ پلک‌ها مانند پرده‌هایی هستند که با اراده‌ انسان، بالا و پایین می‌روند و از چشم‌ها در مقابل نفوذ گرد و غبار یا هنگام نزدیک شدن خطری به آنها محافظت می‌کنند.
  •     علت آفرینش زبان چیست؟ با زبان انسان مزه‌های مختلف را می‌چشد. ‌تلخی‌، شیرینی، شوری، ترشی خوراکی‌ها را با زبان حس می‌کنیم. اگر زبان نبود طعم غذاها و میوه‌ها برایمان یکسان بود و دلیلی برای تولید این ‌همه غذاهای متنوع و رنگارنگ وجود نداشت. پس خداوند مهربان که این همه غذاها و میوه‌های رنگارنگ را برای ما آفریده‌است، به ما زبان داده تا با آن از طعم این نعمت‌ها لذت ببریم. همچنین اگر زبان نداشتیم طعم غذاهای فاسد و خراب را حس نمی‌کردیم و با خوردن آنها سلامتی ما به خطر می‌افتاد!
  •     علت قرار گرفتن قلب پشت دنده‌های قفسه سینه چیست؟
  •     علت شکل متفاوت دندان‌ها که دندان‌های جلو که صاف و تیز هستند برای بریدن و دندان‌های عقب که بزرگ و تخت هستند برای آسیاب کردن غذا.
  •     علت این‌که موها و ناخن بدون حس آفریده شده‌اند، چیست؟ اگر دارای حس بودند، چطور آن‌ها را می‌توانستیم کوتاه کنیم؟
  •     علت این‌که مو فقط در بعضی از جاهای بدن می‌روید چیست؟ اگر کف دست‌ها مو می‌رویید، چطور می‌توانستیم اشیای مختلف را لمس کنیم؟ اگر در چشم مو می‌رویید چه می‍شد؟ یا در دهانمان؟!

بسیاری از این دست موضوعات را می‌توان از کتاب ارزشمند توحید مفضّل که در آن امام صادق علیه السلام به بیان دلایل حکمت‌آمیز خداوند متعال در آفرینش پدیده‌های مختلف می‌پردازند، متناسب با سن کودکان استخراج کرده و به آن‌ها نشان داد که خداوند حکیم نیز برای هر کار خود علت و دلیلی داشته ‌است و هیچ چیز در عالم بی‌دلیل و علت نیست.

Published By
m.golzar

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

× برای درج دیدگاه باید وارد شوید