Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

سوره فلق و درس مطالعات اجتماعی پایه سوم

سوره فلق و درس مطالعات اجتماعی پایه سوم

علاوه بر همه فعالیت‌ها و موقعیت‌هایی که می‌توانیم به واسطه آنها دانش‌آموزان را متوجه مفهوم سوره فلق نماییم، محتوای کتاب‌های درسی هم می‌توانند بستر خوبی برای این امر باشند. هر جای کتاب‌ها که بحث مشارکت در انجام کارهای خوب مطرح باشد، می‌توانیم به سوره مبارکه فلق اشاره کنیم. 

1.       در درس 8 صفحه­ ۲4 در مورد همکاری به عنوان راهکاری برای جلوگیری از بی نظمی صحبت شده است. حین آموزش این مبحث می­ توانیم مفهوم سوره ­مبارکه فلق را نیز به دانش­ آموزان یادآوری کنیم.

 

2.       در صفحه­ ۲۷ موضوع مقررات در خانه مطرح شده است. اگر اعضای خانواده به این مقررات پایبند باشند قطعا بسیاری از مشکلات مانند بی نظمی رخ نمی­ دهد. این موضوع می ­تواند بیانگر مفهوم سوره­ مبارکه­ فلق برای دانش آموزان باشد.

 

3.       در صفحه­ ۳۰ از کار کردن به عنوان مهم ترین راه حل برای تامین نیازهای خانه و خانواده نام برده شده است. می­ توانیم با  اضافه کردن این نکته که برای پیدا کردن کار مناسب باید مهارت های لازم را داشته باشیم، توجه دانش ­آموزان را به مفهوم سوره­ مبارکه­ فلق جلب کنیم.

 

4.       در صفحات ۳۶ تا 38 موضوع صرفه جویی مطرح شده است. اسراف نکردن و صرفه جویی راه حل بسیاری از مشکلات مانند کم آبی و کمبود گاز طبیعی است. پس از اینکه دانش ­آموزان متوجه اهمیت صرفه جویی به عنوان یک راهکار مهم شدند، می­ توانند سوره­ مبارکه فلق را همخوانی کنند.

 

5.       در درس 13 صفحه­ ۴0، از بازیافت به عنوان یکی از راه های مهم استفاده از زباله های خشک مثل کاغذ و شیشه و پلاستیک و… یاد شده است. بازیافت به عنوان راه حلی مناسب برای برخورد با یک مشکل می ­تواند در یادآوری سوره­ فلق به دانش ­آموزان موثر باشد.

 

6.       در صفحه­ ۵۳، زنگ زدن به آتش نشانی به عنوان بهترین راه مقابله با آتش سوزی مطرح شده است.

 

7.       در صفحه­ ۶۱ به لزوم برقراری نظم و مقررات در مدرسه اشاره شده است. رعایت این موضوع راهکاری برای حفظ سلامتی، احترام به دیگران و جلوگیری از بسیاری از مشکلات است. بنابراین می­ تواند بهانه ای برای یادآوری سوره­ فلق باشد.

 

8.       در درس 23 صفحات ۷0 تا 76 در مورد رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی که راهکاری برای جلوگیری از بروز انواع خطرات برای رانندگان و عابرین پیاده هستند، صحبت شده است. همچنین به مشکلاتی که ممکن است در صورت عدم رعایت آنها بروز پیدا کنند اشاره شده است. این درس می­ تواند بستر مناسبی برای یادآوری سوره­ فلق فراهم کند.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

× برای درج دیدگاه باید وارد شوید

Published By
m.golzar

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

× برای درج دیدگاه باید وارد شوید