Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

سوره قریش و درس مطالعات اجتماعی پایه ششم

سوره قریش و درس مطالعات اجتماعی پایه ششم

علاوه بر همه فعالیت‌ها و موقعیت‌هایی که می‌توانیم به واسطه آنها دانش‌آموزان را متوجه مفهوم سوره قریش نماییم. متناسب با هدف اين پايه، هر جای کتاب‌ها که بحث گروه و كارهاي گروهي، نقش‌هاي اجتماعي و پذیرفتن آنها، برطرف کردن نیازها، ایجاد امنیت و به طور كلي اهداف سوره قريش مطرح باشد، می‌توانیم مانند موارد زير بستر خوبی براي مرور اين سوره ايجاد كنيم.

1.       در فصل 3 صفحه ۲۳، به اهمیت کشاورزی در تأمین غذای انسان­ ها اشاره شده است. خوب است در این درس به وجود نعمت غذا که یک موهبت الهی است و نقش ­های مختلف اجتماعی که در تأمین آن سهیم هستند، اشاره کرده و از این طریق مفاهیم سوره قریش را برای دانش ­آموزان مرور کنیم.

 

2.       در صفحه ۳۱ به نحوه رسیدن محصولات کشاورزی پس از برداشت محصول، به شهرها و مشارکت نقش‌های مختلف در این راه اشاره شده است. می ­توانیم در مورد این نقش­ ها با دانش ­آموزان گفتگو کرده و از آنها بخواهیم به منظور انس بیشتر با سوره قریش، مسئولیت کاشت یک گیاه خوراکی مانند گوجه و خیار را از زمان کاشت تا برداشت، در باغچه حیاط مدرسه و یا منزل بر عهده بگیرند.

 

3.       در ابتدای صفحه ۷۰­، برای استفاده بهتر دانش ­آموزان از اوقات فراغت، به مشارکت­ های اجتماعی نظیر حضور در انجمن­ های مختلف و قبول مسئولیت­ های اجتماعی مانند بسیج، سازمان هلال احمر و غیره اشاره شده است. خوب است از دانش­ آموزان بخواهیم برای درک بهتر این نقش­ ها، هر یک از آنها در اوقات فراغت، نقشی متناسب با توان خود را بر عهده بگیرند.

 

4.       در صفحه ۸۱، به نقش خیاط و کارگاه­ های تولید لباس در تأمین بخشی از نیازهای اولیه انسان، اشاره شده است. می ­توانیم از دانش ­آموزان بخواهیم به عنوان کار عملی، دوخت بخشی از لباس یک عروسک را بر عهده بگیرند تا از این طریق با اهمیت این نقش در جامعه آشنا بشوند.

 

5.       در صفحه ۱۱۱ به افرادی که در امنیت جامعه ما نقش داشته ­اند مانند میرزا کوچک خان و رئیس علی دلواری اشاره شده است. می­ توانیم به منظور یادآوری مفاهیم سوره قریش، از امنیت به عنوان یک موهبت الهی نام برده و با دانش­ آموزان در مورد نقش­ هایی که در جامعه در حفظ امنیت سهیم هستند گفتگو کنیم.

 

6.       در فعالیت ۲ صفحه ۱۲۰، از دانش­ آموزان خواسته شده درباره شهید بهنام محمدی تحقیق کنند. می­ توانیم از دانش­ آموزان بخواهیم خود را به جای این شهید بگذارند و بگویند که اگر آنها نیز در زمان جنگ حضور داشتند چگونه در حفظ امنیت کشور تلاش و این موهبت الهی را حفظ می­کردند. به این ترتیب مفاهیم سوره قریش برای آنها یادآوری می ­شود.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

× برای درج دیدگاه باید وارد شوید