Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

سوره ماعون و درس مطالعات اجتماعی پایه ششم

سوره ماعون و درس مطالعات اجتماعی پایه ششم

علاوه بر همه فعالیت‌ها و موقعیت‌هایی که می‌توانیم به واسطه آنها دانش‌آموزان را متوجه مفهوم سوره ماعون نماییم، محتوای کتاب‌های درسی هم می‌توانند بستر خوبی برای این امر باشند. هر جای کتاب‌ها که بحث مشارکت در انجام کارهای خوب مطرح باشد، می‌توانیم به سوره مبارکه ماعون اشاره کنیم. 

1.       در درس آداب دوستی در صفحه ۱۲، می­ توانیم به دانش­ آموزان بگوییم یکی از رفتارهای «سوره ماعونی» در ارتباط با دوستان، همدردی و رفع کمبودها و نیازهای آنها است و نماز جماعت بستر مناسبی را برای همفکری و برنامه ­ریزی به این منظور را فراهم می‌کند.

 

2.       خوب است در فعالیت 8 صفحه ۳۲، از دانش­ آموزان بخواهیم که پس از شرکت در نماز جماعت مدرسه، پوستر خود با موضوع کمک به گرسنگان را تهیه کنند تا به این واسطه مفهوم سوره‌ ماعون برای آنها مرور شود.

 

3.       برای یادآوری سوره ماعون در درس ۱۰ صفحه ۵۰، می ­توانیم پس از پایان درس این گونه توضیح دهیم که یکی از کمک ­های مهمی که دانشمندان اسلامی با پیشرفت‌های علمی خود ایجاد کردند، نجات اروپایی‌ها از عصر تاریکی با رفع جهل و خرافات از بین آنها بود و در ادامه اینطور بیان کنیم که این مهم اتفاق نمی‌افتاد مگر در پرتو اسلام و تشکیل جمع­های اسلامی که دغدغه رفع محرومیت ­ها را داشتند.

 

4.       می­ توانیم در صفحه ۵۹، مفهوم سوره ماعون را به این شکل یادآوری کنیم که در زمان صفویان یکی از آثار مهم تاریخی، مساجد بودند که علاوه بر اقامه نماز جماعت، محلی برای تربیت شاگردان و رفع محرومیت ­های علمی نیز بودند.

 

5.       خوب است در صفحه 70 بخش راه­ های استفاده از اوقات فراغت، در قسمت اخلاق و معنویت، یکی از کارهایی را که دانش ­آموزان می­ توانند در اوقات فراغت انجام دهند، شرکت در گرو­ه ­هایی که در زمینه کمک به نیازمندان فعالیت دارند مطرح کنیم و به منظور یادآوری سوره ماعون به این نکته اشاره کنیم که تحقق این هدف در سایه نماز جماعت امکان پذیرتر خواهد بود و شکل بهتری خواهد داشت.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

× برای درج دیدگاه باید وارد شوید