Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

سوره ماعون و درس فارسی پایه ششم

سوره ماعون و درس فارسی پایه ششم

علاوه بر همه فعالیت‌ها و موقعیت‌هایی که می‌توانیم به واسطه آنها دانش‌آموزان را متوجه مفهوم سوره ماعون نماییم، محتوای کتاب‌های درسی هم می‌توانند بستر خوبی برای این امر باشند. هر جای کتاب‌ها که بحث مشارکت در انجام کارهای خوب مطرح باشد، می‌توانیم به سوره مبارکه ماعون اشاره کنیم. 

1.       خوب است بعد از خواندن درس داستان من و شما در صفحه ۳۲، عنوان کنیم همانطور که یک زبان مشترک مثل زبان فارسی می ­تواند عامل پیوستگی و اتحاد مردم یک کشور مانند ایران باشد، یک عمل مشترک و جمعی مانند برگزاری نماز جماعت نیز می‌تواند موجب وحدت انسان ­ها گردد و اگر افراد از این موقعیت برای رفع نیاز نیازمندان هم بهره بگیرند، درواقع بر اساس سوره ‌ماعون عمل کرده ­اند.

 

2.       بعد از مطالعه درس دوستان همدل در صفحه ۴۸، خوب است توجه دانش ­آموزان را به تلاش جمعی دوستان برای رفع محرومیت همکلاسی جدید خود از حضور در مدرسه، جلب کنیم و در ادامه از آنها بخواهیم که با تشکیل جمع، در رفع محرومیت ­های درسی دیگر دانش ­آموزان از پایه ­های مختلف تلاش کنند. همچنین می ­توانیم به آنها یادآوری کنیم که طبق سوره ماعون، بهترین زمان برای برنامه­ ریزی جهت انجام چنین فعالیت ­هایی، بعد از اقامه نماز جماعت در مسجد یا نمازخانه مدرسه است.

 

3.       می توانیم بعد از مطالعه درس نهم در صفحه ۶۶، عنوان کنیم که علامه دهخدا و دوستانش برای انجام کاری ارزشمند سختی‌های زیادی متحمل شدند؛ ولی این سختی‌ها مانع تلاش آنها نشد. سپس برای یادآوری سوره ماعون اینگونه ادامه دهیم که دانش­آموزان نیز ممکن است برای انجام کاری ارزشمند مثل برپایی نماز جماعت در مدرسه یا محل خود با مشکلاتی روبرو شوند؛ ولی نه تنها نباید از هدفشان عقب بنشینند بلکه باید از این موقعیت برای پیدا کردن راهی جهت خدمت رسانی به مستمندان نیز بهره بگیرند.

 

4.       می ­توانیم بعد از خواندن درس مشاوره در صفحه ۸۵ توضیح دهیم، یکی از مکان‌هایی که می‌توان در آن انسان‌های دانا و دنیادیده را برای مشورت، به خصوص در مورد یافتن راهی برای کمک به نیازمندان پیدا کرد، مسجد و پس از اقامه نماز جماعت است. تا از این طریق مفهوم سوره ماعون را برای دانش ­آموزان یادآوری کرده باشیم.

 

5.       در درک مطلب صفحه ۹۹، می توانیم یکی از مصداق‌های کار نیک را کمک به نیازمندان و رفع مشکل محرومان معرفی کنیم و بگوییم که در صورت برگزاری نماز جماعت، از طریق کمک و همفکری نمازگزاران می ­توان بهتر به این هدف رسید.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

× برای درج دیدگاه باید وارد شوید