Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

سوره ماعون و درس علوم پایه اول

سوره ماعون و درس علوم پایه اول

علاوه بر همه فعالیت‌ها و موقعیت‌هایی که می‌توانیم به واسطه آنها دانش‌آموزان را متوجه مفهوم سوره ماعون نماییم، محتوای کتاب‌های درسی هم می‌توانند بستر خوبی برای این امر باشند. هر جای کتاب‌ها که بحث مشارکت در انجام کارهای خوب مطرح باشد، می‌توانیم به سوره مبارکه ماعون اشاره کنیم. 

1.       در ایستگاه فکر صفحه 15، در مورد افراد ناشنوا و نابینا با دانش ­آموزان گفتگو می­کنیم. خوب است به منظور یادآوری سوره ماعون، از آنها بخواهیم که اگر در موقعیت همراه شدن با چنین افرادی قرار گرفتند، برای اینکه «سوره ماعونی» بشوند باید به آنها کمک کنند و حواسشان به آنها باشد.

 

2.       در “هشدار” صفحه 20، قوانین مربوط به استفاده از آبخوری را برای دانش ­آموزان بیان می­کنیم. خوب است به منظور یادآوری سوره ماعون از آنها بخواهیم که هنگام استفاده از آبخوری، حواس­شان به دانش­ آموزان کوچک­تر باشد، مثلا اگر قدشان به شیر آب نمی­رسد به آنها کمک کنند تا بهتر آب بخورند.

 

3.       در انتهای صفحه 22، در مورد لذت هدیه دادن خوراکی به دوست خود، همراه با رعایت قوانین بهداشت با دانش­ آموزان گفتگو می ­کنیم. خوب است در این بخش سوره ماعون را با دانش ­آموزان همخوانی کنیم و به آنها بگوییم که برای لذت بردن از خوردن خوراکی­ ها در مدرسه، علاوه بر رعایت قوانین مربوط به خوردن خوراکی­ های بهداشتی، یک قانون هم هدیه دادن خوراکی به دوستانی است که خوراکی ندارند.

 

4.       در صفحه 49، دانش ­آموزان یک بازی را به صورت گروهی انجام می­ دهند. می ­توانیم به منظور یادآوری سوره ماعون، ضمن مرور قوانین بازی به آنها بگوییم که شرط «سوره ماعونی» شدن، مهربانی و مراعات حال کوچک‌ترها است.

 

5.       در صفحه 65، دانش ­آموزان گل­ بازی می­ کنند و شکل ­های مختلف با آن می ­سازند. خوب است ضمن بیان قوانین این کار، از آنها بخواهیم که با کمک به دوستان کوچک‌تر در ساختن مجسمه ­های زیبا «سوره ماعونی» بشوند.

 

6.       در صفحه 83، خوب است ضمن گفتگو راجع به انواع مسیرهایی که دانش ­آموزان از آنها برای آمدن به مدرسه استفاده می­ کنند، به آنها بگوییم که یکی از نکاتی که رعایت آن باعث لذت بردن از رفت و آمد در راه مدرسه می­ شود، این است که حواسمان به کوچکترها باشد تا به سلامت به خانه برسند. می توانیم در ادامه سوره ماعون را همخوانی کنیم.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

× برای درج دیدگاه باید وارد شوید