Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

سوره ماعون و درس فارسی پایه اول

سوره ماعون و درس فارسی پایه اول

علاوه بر همه فعالیت‌ها و موقعیت‌هایی که می‌توانیم به واسطه آنها دانش‌آموزان را متوجه مفهوم سوره ماعون نماییم، محتوای کتاب‌های درسی هم می‌توانند بستر خوبی برای این امر باشند. هر جای کتاب‌ها که بحث مشارکت در انجام کارهای خوب مطرح باشد، می‌توانیم به سوره مبارکه ماعون اشاره کنیم. 

1.       در گوش کن و بگو صفحه 10، راجع به کارهایی که دانش ­آموزان در حیاط مدرسه انجام می­ دهند گفتگو می­ کنیم. خوب است ضمن مرور قوانین مربوط به بازی در حیاط، استفاده از آبخوری و حفظ پاکیزگی مدرسه، به دانش ­آموزان بگوییم که رعایت این قوانین موجب لذت بردن همه دانش­ آموزان از زنگ تفریح می ­شود، همچنین به منظور یادآوری سوره ماعون این نکته را ذکر کنیم که یک قانون مهم برای لذت بردن از زنگ ­های تفریح، این است که حواسمان به دانش ­آموزان کوچک‌تر نیز باشد.

 

2.       در گوش کن و بگو صفحه 15، با دانش ­آموزان راجع به بازی­ هایی که در بوستان انجام می­ دهند گفتگو می­کنیم. خوب است به بهانه یادآوری سوره ماعون ضمن مرور قوانین مربوط به بازی­ در این مکان­ ها مثل رعایت نوبت دیگران، به دانش ­آموزان بگوییم که یک قانون بسیار مهم که باعث می­شود به همه بچه ­ها خوش بگذرد، توجه ویژه به بچه­ های کوچک‌تر در استفاده از وسایل بازی است.

 

3.       در صفحه­ های 38 و 39، تصاویر مربوط به بازی­ های مختلف مثل فوتبال، والیبال و طناب بازی را مشاهده می­کنیم. خوب است با دانش ­آموزان راجع به قوانین مختلف این بازی­ها گفتگو کنیم و به آنها یادآوری کنیم که اگر می­ خواهند «سوره ماعونی» بشوند باید حواسشان باشد که بچه­ های کوچک‌تر و ضعیف­تر را هم در بازی شرکت بدهند.

4.       در صفحه 52، با توجه به تصویر کودکان، می ­توانیم به منظور یادآوری سوره ماعون به دانش ­آموزان بگوییم که توجه به بچه ­های کوچک‌تر در خانواده از جمله قوانینی است که رعایت آن، انسان را «سوره ماعونی» می­ کند و باعث می ­شود از در کنار هم بودنمان لذت ببریم.

 

5.       در صفحه 75 می ­توانیم با مشاهده تصویر، توجه دانش ­آموزان را به این موضوع جلب کنیم که اگر به نیازهای افراد کوچک‌تر در خانواده توجه کنند هم به خودشان و هم به آنها خوش می­­گذرد و هم به واسطه رعایت این قانون، «سوره ماعونی» می­ شوند.

 

6.       در صفحه 85، می ­توانیم راجع به رعایت قوانینی که باعث خوش گذشتن به همه در گردش­ و مسافرت می ­شود با دانش­ آموزان صحبت کنیم و به آنها بگوییم یکی از قوانین مهم، توجه و مراعات حال کوچک‌ترها، مثلا خواهر یا برادر کوچک‌تر است.

 

7.       در صفحات 112 و 113، با چهار فصل و تصاویر برخی بازی­هایی که در آنها رایج است مثل برف بازی در فصل زمستان، آشنا می ­شویم. خوب است به دانش ­آموزان یادآوری کنیم در تمام این موقعیت ­ها باید حواسشان به کوچک‌ترها باشد تا به همه خوش بگذرد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

× برای درج دیدگاه باید وارد شوید

Published By
m.golzar

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

× برای درج دیدگاه باید وارد شوید