Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

سوره توحید و درس مطالعات اجتماعی پایه پنجم

سوره توحید و درس مطالعات اجتماعی پایه پنجم

علاوه بر همه فعالیت‌ها و موقعیت‌هایی که می‌توانیم به واسطه آنها دانش‌آموزان را متوجه مفهوم سوره توحید نماییم، محتوای کتاب‌های درسی هم می‌توانند بستر خوبی برای این امر باشند. هر جای کتاب‌ها که بحث مشارکت در انجام کارهای خوب مطرح باشد، می‌توانیم به سوره مبارکه توحید اشاره کنیم. 

1.       در صفحه 28 “رود چگونه تشکیل می‌شود”، قوانین طبیعی حاکم بر تشکیل رود (مثلا جاذبه زمین، پیوستن رودها به دریا) در تصویر قابل مشاهده است. می‌توانیم ضمن توضیح این بخش و گفتگو راجع به چگونگی تشکیل رود به دانش‌آموزان یادآوری کنیم که خداوند خالق چنین قوانینی است؛ پس این قوانین در همه جا وجود دارند.

 

2.       در انتهای صفحه 34 در مورد صنایع پتروشیمی توضیح کوتاهی داده شده است. نفت یکی از منابعی است که در این صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد. درک چگونگی تشکیل نفت منجر به کشف برخی از قوانین طبیعت در این رابطه می‌شود. در این قسمت می‌توانیم برای یادآوری مفهوم سوره توحید از تعدادی از دانش‌آموزان بخواهیم که با تشکیل یک گروه راجع به چگونگی تشکیل این ماده تحقیق کنند و نتیجه را در کلاس ارائه بدهند.

 

3.       در صفحه 45 “حمل و نقل”، می‌توانیم از دانش‌آموزان بخواهیم که راجع به چگونگی حرکت کشتی‌ها در دریا به گفتگو بپردازند تا قوانین طبیعی که حرکت آنها در دریا و اقیانوس را میسر می‌کند، بشناسند. سپس با خواندن سوره توحید به یکسان بودن خالق این قوانین و سایر قوانین موجود در طبیعت اشاره می‌کنیم.

 

4.       در مطالب صفحه 66 و 67 در مورد حرکات زمین است. حرکت زمین به دور خودش و به دور خورشید موجب پیدایش شب و روز و فصل‌ها می‌شود. بنابراین پیدایش فصل‌ها و شب و روز نیز از قوانین حاکم بر طبیعت پیروی می‌کنند. می‌توانیم به این بهانه به دانش‌آموزان یادآوری کنیم که خالق این قوانین خداوند است.

5.       در صفحه 78 “به کار ببندیم” روش ساختن ساعت آفتابی بیان شده است. خوب است به بهانه انجام این فعالیت توجه دانش‌آموزان را به قوانین مربوط به تشکیل سایه و یا طلوع و غروب آفتاب جلب کنیم.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

× برای درج دیدگاه باید وارد شوید