Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

سوره توحید و درس تفکر و پژوهش پایه ششم

سوره توحید و درس تفکر و پژوهش پایه ششم

علاوه بر همه فعالیت‌ها و موقعیت‌هایی که می‌توانیم به واسطه آنها دانش‌آموزان را متوجه مفهوم سوره توحید نماییم، محتوای کتاب‌های درسی هم می‌توانند بستر خوبی برای این امر باشند. هر جای کتاب‌ها که بحث مشارکت در انجام کارهای خوب مطرح باشد، می‌توانیم به سوره مبارکه توحید اشاره کنیم. 

1.       در “طبقه‌بندی کنید” صفحه 13 از دانش‌آموزان خواسته شده که با راهنمایی آموزگار خود فعالیتی را انجام بدهند. می‌توانیم در این بخش در مورد سوره توحید با دانش‌آموزان صحبت کنیم و بگوییم که کلاس درس از یک جمع تشکیل شده است؛ این جمع اگر بدون یک رهبر که همان معلم است به حال خود واگذاشته شود، هیچ حرکت و پیشرفتی نخواهد داشت. عالم نیز به یک رهبر مدبّر نیاز دارد که همان خداوند یکتاست.

 

2.       در “کار فردی” صفحه 40 از دانش‌آموزان خواسته شده که بهترین روش برای پاسخ گویی به هر پرسش را تعیین کنند. سوال ابتدایی در مورد فراوان‌ترین گروه جانورانی است که در محیط اطراف زندگی می‌کنند. می‌توانیم به این بهانه به حیاط مدرسه برویم و با مشاهده مورچه‌ها راجع به آنها گفتگو کنیم و از دانش‌آموزان بپرسیم که زندگی جمعی مورچه‌ها چگونه است؟ آیا یک رهبر دارند که آنها را مدیریت کند یا هریک بدون توجه به دیگری به کار خود مشغولند؟

 

3.       در صفحه 89 با مشاهده تصویر میمون‌ها می‌توانیم از دانش‌آموزان بپرسیم که آیا نحوه زندگی میمون‌ها نیز مانند مورچه‌ها است؟ اگر نه چگونه است؟ چه موجودات دیگری را می‌شناسند که زندگی گروهی و یک رهبر دارند؟ سپس با خواندن سوره توحید می‌توانیم به آنها یادآوری کنیم که خداوند خالق تمام موجودات و مدبّر و رهبر آنها است.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

× برای درج دیدگاه باید وارد شوید