برای مواجه کردن بچهها با سوره مبارکه، مهمترین کار، خواندن سوره است که اصلیترین برنامه فهم قرآن به حساب میآید، حتی اگر زمان زیادی را به خود اختصاص ندهد. بهرهمندی از روشهای متنوع در خواندن سورهها، کمک میکند که دانشآموزان از خواندن و شنیدن سوره لذت ببرند.[1]
ممکن است خودمان سوره را برای بچهها بخوانیم، یا از دانشآموزی که سوره را حفظ است بخواهیم سوره را بخواند، یا ما هر آیه یا عبارت را بخوانیم و بچهها تکرار کنند.[2] یکی از بهترین روشها همخوانی سوره توسط دانشآموزان است. آنها میتوانند همزمان با همخوانی یا شکلهای دیگر خواندن سوره، فعالیتهایی متناسب با مفهوم سوره انجام دهند؛ یا هنگام انجام فعالیتهای مربوط به سوره، سوره مبارکه را بخوانند:
- از بچهها بخواهیم پس از اینکه یک مسئله ریاضی را حل کردند، سوره فلق را بخوانند.
- در حالی که به برخی مشکلاتی که در ذهنشان وجود دارد، فکر میکنند، سوره فلق را بخوانند.
- در حالی که کلاس نامنظم را تمیز میکنند، سوره را جمعخوانی کنند؛ و یا صوت سوره را گوش کنند.
- یک نفر پای تخته بیاید و در حالی که روی تخته چهرهای غمگین و نگران و سپس چهرهای خندان ترسیم میکند، سایر دانشآموزان سوره فلق را بخوانند.
[1] برای آشنایی با برخی از روشهای خواندن سورهها، میتوانید به کتاب «معرفی طرح فهم قرآن در دبستان» از همین مجموعه مراجعه فرمایید.
[2] در این شیوه لازم است عبارتها طوری تقطیع شوند که دانشآموزان به راحتی بتوانند آنها را تکرار کنند.